Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny
Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny
Strona główna Gmina Urząd Gminy i Miasta
Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miejska
Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny Statut
Szukanie w serwisie
Statut gminy
Majątek gminy
Budżet gminy
Jednostki organizacyjne gminy
Jednostki pomocnicze gminy
Sołectwo Bełk
Statut
Plany i programy
Sprawozdania
Sołectwo Książenice
Sołectwo Palowice
Sołectwo Przegędza
Sołectwo Stanowice
Sołectwo Szczejkowice
Dzielnica Czerwionka Centrum
Dzielnica Czerwionka Karolinka
Dzielnica Czuchów
Dzielnica Dębieńsko
Dzielnica Leszczyny Osiedle
Dzielnica Leszczyny Stare
Osiedle Malenie
 Strona archiwalna z dnia 2003.09.10 23:45:46 powrót do aktualnej strony
 

Statut sołectwa Bełk w gminie Czerwionka-Leszczyny

I. Postanowienia ogólne

§1

Wspólnotę lokalną sołectwa stanowią jego mieszkańcy.

§2

  1. Sołectwo Bełk jest jednostką pomocniczą gminy Czerwionka-Leszczyny.
  2. Sołectwo Bełk obejmuje terytorium o powierzchni 1 543 ha. Dokładny przebieg granic ukazuje mapa stanowiąca załącznik do statutu.
  3. Sposób tworzenia, znoszenia lub zmiany granic sołectwa jako jednostki pomocniczej gminy określa statut gminy.
  4. W sołectwie nie tworzy się jednostek niższego rzędu.

II. Zakres działania sołectwa

§3

  1. Do zakresu działania sołectwa należą sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym, nie zastrzeżone ustawami oraz uchwałami Rady Miejskiej na rzecz innych podmiotów.
  2. Do zadań sołectwa należą w szczególności:
    1. działania na rzecz godzenia interesów partykularnych z interesem wspólnym i koniecznością zachowania istniejących wartości przyrodniczych i społecznych,
    2. działania na rzecz rozwoju sołectwa, mając na uwadze potrzebę układu osadniczego, jego funkcji rolniczej, turystyczno-wypoczynkowej i sakralnej oraz poprawy stanu środowiska naturalnego,
    3. tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym sołectwa wszystkich uczestników jego społeczności,
    4. reprezentowanie interesów społeczności sołectwa i jej uczestników względem organów gminy, organów administracji rządowej i innych podmiotów życia publicznego,
    5. organizowanie zbiorowej działalności uczestników społeczności sołectwa w sprawach publicznych mających znaczenie dla sołectwa, gminy, województwa i kraju.

§4

  1. Sołectwo korzysta z mienia komunalnego przekazanego uchwałami Rady Miejskiej w zarząd sołectwa oraz rozporządza dochodami z tego źródła.
  2. Sołectwo prowadzi własną gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
  3. Sołectwo w szczególności:
    1. może prowadzić działalność gospodarczą za zgodą Zarządu Gminy i na warunkach przez niego określonych,
    2. dysponuje zgromadzonymi w budżecie gminy środkami przeznaczonymi dla sołectwa,
    3. w ramach ww. środków zleca i odbiera wykonanie robót specjalistycznych, dokonuje zakupów materiałów i sprzętu oraz wszelkich czynności prawnych na zasadach prawa cywilnego.
  4.  
    1. Sołectwo korzysta z mienia komunalnego przekazanego uchwałą Rady Miejskiej w zarząd. Przekazanie sołectwu mienia w zarząd może nastąpić wyłącznie na wniosek zebrania wiejskiego. Podstawą przejęcia jest protokół zdawczo-odbiorczy.
    2. Zarząd powyższy polega na:
      1. bieżącej eksploatacji mienia i utrzymywaniu go w stanie nie pogorszonym w ramach jego przeznaczenia,
      2. wynajmowaniu, wydzierżawianiu, użyczaniu lub oddaniu osobom trzecim do korzystania na podstawie umów podobnych.
    3. Sołectwo może prowadzić działalność gospodarczą z ustaleniami rady sołeckiej.

§4a

Sołectwu przysługuje zdolność sądowa dla dochodzenia swoich praw w sprawach gospodarowania mieniem.

§5

Rada Miejska jest zobowiązana sfinansować zaakceptowane przez siebie inwestycje sołectwa, a w szczególności te, które przynoszą korzyści również innym sołectwom gminy.

§6

  1. Sołectwo uczestniczy w podejmowaniu rozstrzygnięć prawnych i administracyjnych dotyczących sołectwa, a w szczególności opiniuje:
    1. plan zagospodarowania przestrzennego gminy, a także zmiany do tego planu o ile dotyczą sołectwa,
    2. lokalizację inwestycji komunikacyjnych, przemysłowych, działalności uciążliwych dla otoczenia i środowiska naturalnego,
    3. działalność naruszającą stosunki wodne.
  2. Organy gminy powiadamiają niezwłocznie sołectwo o podejmowanych i projektowanych rozstrzygnięciach.
  3. Sołectwo jest zobowiązane udzielić opinii w terminie 14 dni od dnia doręczenia stosownego pisma sołtysowi, chyba że organy gminy i sołtys ustalą w drodze porozumienia inaczej. Nie udzielenie opinii w w/w terminie oznacza dla projektowanych przez władze gminy rozstrzygnięć.

§7

Na wniosek Burmistrza poparty pozytywna opinią zebrania wiejskiego, Rada Miejska może upoważnić sołtysa do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.

§8

  1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.
  2. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy stali mieszkańcy sołectwa (stałe zameldowanie) posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin.

§9

  1. Organem wykonawczym jest sołtys.
  2. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

§10

  1. Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.
  2. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:
    1. opiniowanie lokalizacji inwestycji komunikacyjnych i uciążliwych dla otoczenia oraz środowiska naturalnego,
    2. opiniowanie planu zagospodarowania przestrzennego gminy oraz zmian do planu dot. sołectwa,
    3. wybór sołtysa i rady sołeckiej oraz odwołanie tych organów,
    4. decydowanie o sposobie korzystania z mienia przekazanego sołectwu w zarząd,
    5. określenie celów wydatkowania środków budżetowych i własnych sołectwa,
    6. decydowanie o podejmowaniu czynów społecznych z jednoczesnym powołaniem społecznych komitetów czynów społecznych,
    7. zezwalanie na zbycie składników mienia nabytego ze środków pozostających w dyspozycji sołectwa z wyłączeniem nieruchomości, które mogą być zbywane tylko za zgodą i na warunkach określonych przez Radę Miejską.

§11

  1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 30 członków.
  2. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają bezwzględną większością głosów osób obecnych na zebraniu w sprawach określonych w §10 ust. 2 pkt 1, 2 i 7. W pozostałych sprawach uchwały zapadają zwykłą większością głosów, chyba ze statut stanowi inaczej.

§12

  1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys, a w razie jego nieobecności przewodniczący rady sołeckiej.
  2. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys z własnej inicjatywy na wniosek rady sołeckiej oraz na pisemny wniosek co najmniej 20 członków zebrania.
  3. Sołtys jest zobowiązany zwołać zebranie wiejskie na wniosek organów gminy w terminie przez nie ustalonym. Organ gminy wnioskujący zwołanie zebrania jest zobowiązany podać temat na 7 dni przed terminem zebrania.
  4. Zebranie wiejskie w sprawie wyborów sołtysa i rady sołeckiej oraz w sytuacji, gdy sołtys nie zwoła zebrania na wniosek organów gminy - zwołuje Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.

§13

  1. Obradom zebrania przewodniczy sołtys albo przewodniczący rady sołeckiej, chyba że zebranie wybierze innego przewodniczącego obrad.
  2. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisuje sołtys, przewodniczący zgromadzenia i protokolant.

§14

  1. Sołtys ogłasza uchwały przez rozplakatowanie.

§15

  1. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu Burmistrzowi w terminie 7 dni od dnia odbycia zebrania.
  2. Uchwały zebrania sprzeczne z prawem, statutem Gminy i statutem sołectwa są nieważne.
  3. Nieważność uchwał stwierdza Rada Miejska i powiadamia o tym sołectwo, podając równocześnie treść rozstrzygnięcia Rady do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie na terenie sołectwa.

§16

Sołtys i rada sołecka są wybierani w głosowaniu tajnym, bezpośrednim spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

§17

  1. Kandydatów na sołtysa i członków rady sołeckiej zgłaszają osoby uprawnione do głosowania bezpośrednio w trakcie obrad zebrania wyborczego ustnie albo przed zebraniem na piśmie.
  2. Kandydatury przyjmuje komisja skrutacyjna wyłoniona spośród członków zebrania.
  3. Warunkiem przyjęcia każdej kandydatury jest zgoda kandydata wyrażona ustnie w czasie obrad zebrania lub na piśmie w razie nieobecności kandydata.
  4. Zgłaszający kandydata jest zobowiązany uzasadnić swoja kandydaturę.

§18

Sołtysem lub członkiem rady sołeckiej może być każdy mieszkaniec sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze.

§19

Sołtysem lub członkiem rady sołeckiej zostaje wybrany kandydat, który uzyskał największą liczbę ważnych oddanych głosów.

§20

Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata i liczy się od daty wyboru. Nowe wybory należy przeprowadzić do końca czerwca tego roku w którym upływa kadencja.

§21

  1. Odwołanie Sołtysa lub rady sołeckiej, względnie poszczególnych jej członków, może nastąpić przed upływem kadencji na podstawie uchwały zebrania wiejskiego podjętej przed upływem kadencji na podstawie uchwały zebrania wiejskiego podjętej w głosowaniu tajnym bezwzględna większością głosów uczestników zebrania, na pisemny wniosek najmniej 30 osób. Wniosek zawierać musi uzasadnienie wskazujące na przyczynę odwołania. Wymóg ważności zebrania określony wyżej w §11 ust. 1 obowiązuje również dla momentu głosowania.
  2. Odwołanie sołtysa nie powoduje odwołania rady sołeckiej.

§22

  1. Do zadań sołtysa należy zarządzanie codziennymi sprawami sołectwa, realizacja uchwał zebrania wiejskiego oraz wykonywanie innych czynności określonych niniejszym statutem.
  2. W szczególności sołtys:
    • wykonuje zadania z zakresu administracji określonych w ustawach szczegółowych,
    • utrzymuje stały kontakt z organami gminy,
    • kieruje akcją pomocy w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych,
    • udziela pomocy podróżnym i turystom,
    • wykonuje bieżący zarząd mieniem pozostającym w gestii sołectwa,
    • uczestniczy w odbiorach robót i usług realizowanych przez gminę na terenie sołectwa,
    • reprezentuje sołectwo w sprawach publicznych,
    • opiniuje ulgi z zakresu podatków i opłat,
    • prowadzi rozliczenia finansowe sołectwa,
    • występuje z wnioskami inwestycyjnymi, porządkowymi i finansowymi w tym o przyznanie zasiłków,
    • występuje przed sądami w sprawach spornych w których sołectwo jest stroną procesową,
    • wnosi do NSA skargi w imieniu zebrania wiejskiego i sołectwa.
  3. Wydawanie środków oraz przyjęcie zobowiązań o wartości przekraczającej 10% środków budżetowych sołectwa wymaga akceptacji rady sołeckiej. Oświadczenie woli w zakresie zarządu mieniem pozostającym w gestii sołectwa składają sołtys i przewodniczący Rady, a w przypadku niemożności uczestniczenia w dokonaniu czynności prawnej przez wyżej wymienionych, oświadczenia woli mogą składać członkowie Rady przy czym w każdym przypadku dla skuteczności czynności prawnej wymagane jest współdziałanie dwóch przedstawicieli sołectwa.

§22a

Sołtys i członkowie rady sołeckiej mogą złożyć rezygnację ze sprawowanych funkcji. Rezygnację przyjmuje zebranie wiejskie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Nie rozpatrzenie rezygnacji w ciągu miesiąca od daty jej złożenia sołtysowi, skutkuje jej przyjęciem przez tzw. przemilczenie.

§22b

Nowe wybory w przypadkach opisanych w §§21 i 22a, winne być przeprowadzone do 30 dni od odwołania sołtysa i do 60 dni od odwołania rady sołeckiej lub któregoś z jej członków. Tak wybrany sołtys bądź rada sołecka pełni funkcję do końca danej kadencji.

§23

  1. Rada sołecka składa się z 5 do 15 członków.
  2. Rada sołecka wyłania ze swojego grona przewodniczącego i jego zastępcę.

§24

  1. Do zadań rady sołeckiej należy pełnienie funkcji pomocniczo-poradniczych oraz stanowienie w sprawach zarządu mieniem pozostającym w gestii sołectwa, a ponadto:
    • decydowanie o wyborze kontrahentów przy realizacji prac specjalistycznych finansowanych ze środków sołectwa wg reguł ustawy o zamówieniach publicznych,
    • decydowanie o zakupach sprzętu, wyposażenia materiałów itp. wg reguł ustawy o zamówieniach publicznych,
    • inicjowanie czynów społecznych,
    • organizacja imprez wiejskich w dziedzinach kultury, sportu i wypoczynku,
    • decydowanie o najmie, dzierżawie i innych formach prowadzenia obiektów pozostających w zarządzie sołectwa,
    • opiniowanie sposobu korzystania z lokali użytkowych stanowiących mienie komunalne.
  2. Rada sołecka może wybierać skarbnika również spoza swojego składu, który ma wówczas prawo uczestniczenia w posiedzeniach rady. Jego zadaniem byłaby pomoc dla sołtysa w prowadzeniu gospodarki finansowej sołectwa. Może on ze środków sołectwa otrzymywać prowizję od wartości operacji finansowych sołectwa.
  3. Sołtys informuje radę sołecką o swojej pracy za okres pomiędzy posiedzeniami rady.

III. Gospodarka finansowa

§25

Środki finansowe sołectwa stanowią:

  1. fundusze wydzielone w budżecie gminy,
  2. środki z prowadzenia działalności gospodarczej oraz inne dochody z imprez organizowanych przez sołectwo,
  3. środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz sołectwa,
  4. dotacje z budżetu gminy na sfinansowanie zadań sołectwa,
  5. środki z mienia zarządzanego przez sołectwo,
  6. inne dochody przewidziane przepisami prawa.

§26

  1. Sołectwo prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach własnych środków finansowych (§25 pkty 2-5).
  2. Środki finansowe sołectwa pochodzące z budżetu gminy mogą być przeznaczone tylko na cele określone w uchwale rady gminy.

§27

  1. Gospodarkę finansową sołectwa prowadzi sołtys, zgodnie z uchwałami zebrania wiejskiego.
  2. Sołtys raz w roku składa sprawozdanie zebraniu wiejskiemu z wykonania wydatków finansowych.
  3. W celu kontroli gospodarki finansowej sołectwa zebranie wiejskie może powołać komisję rewizyjną. W przypadku prowadzenia przez sołtysa i radę sołecką działalności finansowej, zebranie wiejskie wybiera komisję rewizyjną w składzie od 3-5 osób. Prowadzi ona kontrolę rzetelności i gospodarności rozchodów sołectwa. Wnioskuje o udzielenie bądź nie udzielenie sołtysowi absolutorium za gospodarkę finansową. Nie udzielnie absolutorium jest równoznaczne z wnioskiem o odwołanie sołtysa przez zebranie wiejskie. Wniosek podlega rozpatrzeniu nie wcześniej jak po upływie 30 dni. Przed głosowaniem należy wysłuchać opinii Zarządu Gminy i Miasta oraz samego sołtysa. W skład komisji nie mogą być wybierani sołtys i członkowie rady sołeckiej.

IV. Postanowienia końcowe

§28

Nabyte przez sołectwo składniki mienia stają się z chwilą nabycia mieniem komunalnym pozostającym w zarządzie sołectwa.

§29

Zmiany statutu uchwala Rada Miejska z własnej inicjatywy lub na wniosek zebrania wiejskiego.

§30

Interpretację statutu przeprowadza Rada Miejska.

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Kazimiera Gorzawska, Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, ul. Parkowa 9, pok. nr 9, 44-230 Czerwionka-Leszczyny, tel.: (32) 431 27 96 w. 35, e-mail: br@czerwionka-leszczyny.com.pl
Biuletyn redaguje: Piotr Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: czerwionka.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 1996.02.16
Data udostępnienia: 2003.09.10 23:45:46

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: e-mail   
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Gminy i Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miejska ]
Copyright © 2003-2006 Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny