Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny
Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny
Strona główna Gmina Urząd Gminy i Miasta
Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miejska
Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny Statut
Szukanie w serwisie
Statut gminy
Majątek gminy
Budżet gminy
Jednostki organizacyjne gminy
Biblioteka Publiczna Gminy i Miasta
Miejski Ośrodek Kultury
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji
Ośrodek Pomocy Społecznej
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji
Redakcja Gazety Lokalnej "Kurier"
Zarząd Dróg i Służby Komunalne
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej
Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół
Gimnazjum nr 1
Gimnazjum nr 2
Gimnazjum nr 3
Gimnazjum nr 4
Gimnazjum nr 5
Gimnazjum nr 6
Statut
Majątek
Regulamin pracy
Plany i programy
Sprawozdania
Gimnazjum nr 7
Szkoła Podstawowa nr 1
Szkoła Podstawowa nr 3
Szkoła Podstawowa nr 4
Szkoła Podstawowa nr 5
Szkoła Podstawowa nr 6
Szkoła Podstawowa nr 7
Szkoła Podstawowa nr 8
Szkoła Podstawowa w Bełku
Szkoła Podstawowa w Książenicach
Szkoła Podstawowa w Palowicach
Szkoła Podstawowa w Przegędzy
Szkoła Podstawowa w Stanowicach
Szkoła Podstawowa w Szczejkowicach
Przedszkole nr 1
Przedszkole nr 3
Przedszkole nr 6
Przedszkole nr 7
Przedszkole nr 8
Przedszkole nr 9
Przedszkole nr 10
Przedszkole nr 11
Przedszkole w Bełku
Przedszkole w Stanowicach
Jednostki pomocnicze gminy
 Strona archiwalna z dnia 2006.03.09 16:47:28 powrót do aktualnej strony
 

Statut Gimnazjum nr 6

Rozdział I

Przepisy wstępne

§l

  1. Statut dotyczy Gimnazjum zlokalizowanego w Czerwionce-Leszczynach przy ul. Hugo Kołłątaja 1.
  2. Statut Gimnazjum, zwany dalej "Statutem", został opracowany na podstawie m.in.:
    1. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 i nr 106, poz. 496, z 1997 r. i nr 162 poz. 1126, z 2000 r. nr 12, poz. 136 oraz ustawy z 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela),
    2. ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. nr 56 poz. 357 oraz z 1998 r. nr 106, poz. 668 i nr 162, poz. 1118) po nowelizacji dokonanej ustawą z 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela z późn. zm.,
    3. rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych z późn. zm.,
    4. rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. nr 61, poz. 624) z późn. zm.,
    5. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniającego rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół,
    6. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego,
    7. innych aktów wykonawczych do ustaw, o których mowa w pkt. l i 2.,
    8. Uchwały nr VI/104/99 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 2.06.1999 r. w sprawie nadania statutu Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach,
    9. Konwencji o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526

§2

  1. Ilekroć w "Statucie" jest mowa o:
    1. ustawie o systemie oświaty - rozumie się ustawę, o której mowa w §1 ust. 2 pkt. 1,
    2. Karcie Nauczyciela - rozumie się ustawę, o której mowa w §1 ust. 2 pkt. 2,
    3. zajęciach edukacyjnych - należy przez to rozumieć zajęcia o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów,
    4. szkole - należy przez to rozumieć gimnazjum,
    5. rodzicach - należy przez to rozumieć, także prawnych opiekunów dziecka,
    6. nauczycielu - należy przez to rozumieć, także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły.

Rozdział II

Informacje ogólne o gimnazjum

§3

  1. Nazwa szkoły zawiera określenie: "Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach".
  2. Siedzibą Gimnazjum nr 6 jest budynek położony w Czerwionce-Leszczynach przy ul. Hugo Kołłątaja 1.
  3. Obwód Gimnazjum nr 6 stanowi dzielnica Dębieńsko.

§4

  1. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w brzmieniu jak w §3 ust. 1.
  2. Na pieczęci jest używana nazwa "Gimnazjum nr 6 ul. H. Kołłątaja 1 44-234 Czerwionka-Leszczyny NIP 642-24-80-586".
  3. Na stemplu: Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach.

§5

  1. Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący, na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego.
  2. Imię Gimnazjum powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej i dydaktycznej Gimnazjum.

§6

  1. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina i Miasto Czerwionka-Leszczyny.
  2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach.
  3. Cykl kształcenia trwa 3 lata.

Rozdział III

Cele i zadania Gimnazjum

§7

  1. Gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb środowiska o którym mowa w odrębnych przepisach, a w szczególności zapewnia uczniom:
    1. wprowadzanie w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie;
    2. rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
    3. wprowadzanie w świat kultury i sztuki;
    4. rozwijanie umiejętności społecznych ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie;
    5. sprawowanie opieki z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
    6. udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
    7. organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem dalszego kierunku kształcenia.

§8

  1. Szkoła realizuje zadania uwzględniające optymalne warunki rozwoju ucznia, zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i ochrony zdrowia przez prowadzenie:
    1. bloków przedmiotowych,
    2. ścieżek edukacyjnych,
    3. podziału oddziałów na grupy podczas zajęć,
    4. oddziaływania wychowawczego skierowanego na priorytety określone w programie wychowawczym szkoły,
    5. kół zainteresowań, kół przedmiotowych i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
    6. współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami,
    7. współpracy z rodzicami,
    8. równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia,
    9. różnorodności zajęć w każdym dniu,
    10. nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu.
  2. Szczegółowy sposób wykonywania zadań szkoły ustalony będzie w rocznym planie pracy szkoły.

§9

  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziele tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
  2. Ustala się co najmniej 3 spotkania zespołu w ciągu roku szkolnego.
  3. Spotkania zespołu organizowane są celem realizacji następujących zadań szkoły:
    1. Opieka nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wychowanków.
    2. Ochrona wychowawcza nad działaniem wychowanka w życiu społeczności środowiskowej.
    3. Przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia.
    4. Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego.
    5. Kreowanie sytuacji w której uczeń aktywnie rozwija wszystkie sfery swej osobowości.
    6. Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
    7. Zaszczepienie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych, oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów lub negujących różne zachowania swoje i innych osób.
    8. Umożliwienie zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez atrakcyjny i nowatorski proces nauczania.
    9. Ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału.

§10

  1. Szkoła wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny.
  2. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej poprzez:
    1. dyżury nauczycieli na korytarzach podczas przerw lekcyjnych zgodnie z ust. 7;
    2. opiekę świetlicy szkolnej;
    3. organizowanie zastępstw nauczycielskich podczas nieobecności nauczycieli na lekcjach;
    4. zatrudnienie w szkole specjalistów służących pomocą (pedagoga);
    5. funkcjonowanie gabinetu pielęgniarki szkolnej;
    6. zapewnienie wzmożonej opieki pedagogicznej podczas różnego rodzaju imprez szkolnych, zwłaszcza dyskotek, zawodów sportowych itp.
  3. Głównym obowiązkiem każdego nauczyciela jest zapewnienie dzieciom osobistego bezpieczeństwa w toku zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę.
  4. Nauczyciel odpowiada za życie i zdrowie ucznia:
    1. w klasie - nauczyciel, który prowadzi lekcję, zajęcia;
    2. w czasie przerw - nauczyciel, który pełni dyżur;
    3. w czasie wycieczek - nauczyciel-organizator wycieczki.
  5. W zakresie bezpieczeństwa nauczyciel prowadzący lekcje lub zajęcia pozalekcyjne zwraca uwagę na:
    1. bezpieczne miejsce do nauki (systematyczna kontrola sprawności i zabezpieczenia urządzeń oraz instalacji elektrycznej i grzewczej);
    2. dokładne instruowanie uczniów w toku zajęć o prawidłowych sposobach posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, mechanicznymi oraz narzędziami i sprzętem, przestrzeganie regulaminu pracowni komputerowej i sali gimnastycznej;
    3. zapoznanie uczniów z przepisami o ruchu drogowym, ochrony przeciw pożarowej i ewakuacji z budynku na wypadek pożaru lub innego niebezpieczeństwa;
    4. nauczyciele wychowania fizycznego przynajmniej raz w roku zapoznają się z kartami zdrowia dziecka (w obecności higienistki szkolnej).
  6. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wyjść i wycieczek organizowanych przez szkołę sprawuje nauczyciel, który jest odpowiedzialny za ich organizację. Ustala się następujące zasady:
    1. przed wycieczką, wyjściem należy dokładnie omówić przepisy bezpieczeństwa dotyczące ostrożności na jezdniach, drogach publicznych, dworcach kolejowych, przystankach komunikacyjnych, lasach, szlakach turystycznych;
    2. wychowawcy winni jak najstaranniej dobierać osoby do opieki nad dziećmi spośród rodziców;
    3. dla pełnego bezpieczeństwa należy przestrzegać zasad określonych w regulaminie wycieczek szkolnych.
  7. Dla zapewnienia pełnej opieki nad uczniami w szkole funkcjonują dyżury nauczycielskie w czasie przerw między lekcyjnych. Zasady organizacyjno-porządkowe są następujące:
    1. plan dyżurów przygotowuje dyrektor szkoły przed rozpoczęciem roku szkolnego;
    2. wywiesza się go w pokoju nauczycielskim w celu ogólnego zapoznania się z nim nauczycieli;
    3. dyżur rozpoczyna się o godz. 745 a kończy zgodnie z tygodniowym planem zajęć, podzielony jest na dwie zmiany;
    4. w okresie wiosenno- jesiennym, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, w trakcie trwania dużych przerw uczniowie mogą przebywać na podwórzu szkolnym pod opieką nauczycieli wyznaczonych w harmonogramie dyżurów;
    5. w przypadku nieobecności nauczyciela pełniącego dyżur wyznacza się zastępstwo - zapis w księdze zastępstw;
    6. z dyżurów zwalnia się nauczycielki od 4 miesiąca ciąży i nauczycieli bibliotekarzy.
  8. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami.
    1. organizując w ramach świetlicy szkolnej opiekę oraz żywienie i dożywianie;
    2. zapobiegając niepowodzeniom szkolnym przez indywidualizację procesu nauczania;
    3. organizując kontrolę higieniczną we wszystkich klasach zgodnie z kalendarzem;
    4. kierując na badania lekarskie i specjalistyczne;
    5. organizując wzmożony nadzór pedagogiczny przez wychowawcę i pedagoga szkolnego;
    6. kontaktując się częściej z domem rodzinnym dziecka;
    7. współpracując z OPS-em oraz policją w celu zorganizowania pomocy;
    8. udzielając doraźnych zapomóg pieniężnych z funduszu Rady Rodziców lub innych środków;
    9. umożliwiając indywidualny program lub tok nauki wg odrębnych przepisów.
  9. Szkoła zapewnia opiekę wychowawczą przez:
    1. powierzenie szczególnej opieki wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w danym oddziale zwanemu dalej "wychowawcą";
    2. dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca klasy prowadził swój oddział w ciągu całego etapu edukacyjnego (w miarę możliwości organizacyjnych i kadrowych szkoły);
    3. w szczególnych okolicznościach dyrektor może powierzyć jednemu nauczycielowi dwa oddziały pod warunkiem, że nauczyciel wyraża na to zgodę oraz daje gwarancję podołania obowiązkom z tego wynikającym.

§11

  1. W celu kształtowania i rozwoju zainteresowań uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne poprzez powołanie kół przedmiotowych, zainteresowań oraz zajęć sportowych.
  2. Koła te mogą być powoływane z godzin do dyspozycji dyrektora lub w zależności od środków jakimi dysponuje szkoła za zgodą organu prowadzącego.
  3. Organizacje kół opiniuje rada rodziców.
  4. Rada pedagogiczna, ustala program ich działania oraz określa ich typ i wymiar.
  5. Opiekun koła w programie uwzględnia cele wspomagające rozszerzenie wiedzy uczniów oraz ich zainteresowania.
  6. Zajęcia sportowe powinny rozszerzać i uzupełniać treści programowe obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego i pomagać w rozwijaniu uzdolnień sportowych.
  7. Zajęcia wymienione w ust. 1 są dostępne dla każdego ucznia.
  8. Formy pracy pozalekcyjnej wymienione w ust. 1 są dokumentowane pod kątem treści programu i stopnia realizacji w dzienniku zajęć pozalekcyjnych.

§12

  1. Dla uczniów, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych wymagają pomocy i wsparcia szkoła stosuje następujące formy opieki i pomocy.
    1. zajęcia wyrównawcze,
    2. świetlicę szkolną,
    3. pomoc materialną,
    4. współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Zajęcia wyrównawcze organizuje się dla uczniów ze środowisk niewydolnych wychowawczo oraz uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w opanowaniu obowiązujących podstaw programowych. Ilość godzin tych zajęć ustala dyrektor Gimnazjum kierując się potrzebami i opinią rady pedagogicznej oraz rady rodziców. Organizację zajęć i ich dokumentowanie ustala się zgodnie z odrębnymi przepisami.
  3. Szkoła prowadzi świetlicę szkolną, która zapewnia opiekę pedagogiczną. Szczegółowe zadania oraz organizację świetlicy określa §60 niniejszego statutu.
  4. Gimnazjum prowadzi następujące formy pomocy materialnej:
    1. zasiłek losowy, który może być przyznany w formie pieniężnej lub materialnej.
    2. korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej.
  5. Środki na pomoc wymienioną w ust. 1 i 2 szkoła uzyskuje z budżetu państwa, gminy, darowizn lub funduszy rady rodziców i sponsorów.

§13

  1. W ramach działań opiekuńczych i resocjalizacyjnych Gimnazjum współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
  2. Zgodnie z ust. 1 szkoła zapewnia:
    1. bieżący kontakt z pedagogiem szkolnym,
    2. kontakt z OPS w celu uzyskania tam pomocy materialnej lub rzeczowej,
    3. opiekę medyczną zgodną z obowiązującymi przepisami,
    4. współpracę z sądami rodzinnymi oraz innymi organami wymiaru sprawiedliwości.
  3. Organizacją współdziałania z instytucjami wymienionymi w ust. 1 zajmuje się pedagog szkolny przy współudziale zespołów nauczycielskich, wychowawcy świetlicy i wychowawców klas.
  4. Zadaniem pedagoga jest:
    1. udzielanie uczniom pomocy mającej na celu wspomaganie rozwoju psychicznego oraz efektywności uczenia się,
    2. eliminowanie przyczyn i przejawów wszelkich zaburzeń,
    3. diagnozowanie środowiska ucznia,
    4. rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia umożliwianie ich zaspokojenia,
    5. rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
    6. wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
    7. organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    8. podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły i wspieranie nauczycieli w tym zakresie,
    9. prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,
    10. wspieranie uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
    11. wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
    12. udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
    13. wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
    14. umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
    15. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

§14

  1. Reprezentację rodziców w szkole tworzy Rada Rodziców oraz klasowe rady rodziców tzw. trójki klasowe.
  2. Rodzice i nauczyciele ściśle ze sobą współpracują w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
  3. Podstawową formą współpracy są bieżące kontakty wychowawców i rodziców, zebrania walne rodziców, wywiadówki, wywiady środowiskowe z udziałem wychowawcy i pedagoga szkolnego.
  4. Częstotliwość organizowania wywiadówek, w celu wymiany informacji nie może być mniejsza niż 4 razy w roku szkolnym. Terminy wywiadówek ustalone są w planie pracy szkoły.
  5. Formy współpracy o których mowa w ust. 3 uwzględniają prawo rodziców do:
    1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole- wychowawca opracowuje w oparciu o "Program wychowawczy szkoły" i program profilaktyki, klasowy plan wychowawczy w porozumieniu z rodzicami),
    2. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
    3. uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności w nauce,
    4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
    5. udziału w wycieczkach, imprezach kulturalnych i działaniach gospodarczych,
    6. wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.

§15

  1. Program wychowawczy i program profilaktyki, o których mowa w §7 ust. 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

Rozdział IV

Wewnątrzszkolny system oceniania

§16

  1. Wewnątrzszkolny system oceniania reguluje sposób rozpoznawania przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.
  2. Precyzuje sposób formułowania powyższego rozpoznania, o którym mowa w ust. l w postaci ocen.
  3. Wspomaga uczniów w planowaniu własnego rozwoju i motywuje ich do dalszej pracy.
  4. Dostarcza rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
  5. Umożliwia nauczycielom doskonalenie organizacji i metod w pracy dydaktyczno-wychowawczej.

§17

  1. Nauczyciel na pierwszej lekcji przedmiotu w danym roku szkolnym jest zobowiązany do poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
  2. Informację dotyczącą wymagań edukacyjnych i sposobów sprawdzania osiągnięć uczniów nauczyciel ma obowiązek przekazać rodzicom w trakcie spotkań z rodzicami do dnia 10 października i odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym - w planie spotkania z rodzicami, który podpisują rodzice.
  3. Wychowawca klasy informuje uczniów (na pierwszej w danym roku szkolnym godzinie do dyspozycji wychowawcy klasowego) i rodziców (do 10 X każdego roku szkolnego) o obowiązujących w gimnazjum zasadach oceniania zachowania i odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym - w planie spotkania z rodzicami, który podpisują rodzice.

§18

  1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
  2. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu. Prace zostają rozdane uczniom, którzy przynoszą je na następną lekcję z danego przedmiotu podpisane przez jednego z rodziców lub na prośbę rodzica pracę daje się do wglądu na terenie szkoły w obecności nauczyciela.
  3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

§19

  1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z podstaw programowych.
  2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§20

  1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć z wychowania fizycznego.
  2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
  3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

§21

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
    1. pierwszy - od początku roku szkolnego do ferii zimowych,
    2. drugi - do ferii letnich.
  2. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według skali określonej w §23 ust.1 statutu oraz ustaleniu oceny zachowania.
  3. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, według skali w §25 ust. 2 statutu.
  4. Na tydzień przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych oraz ocenie zachowania. Powiadomienia dokonuje się w formie pisemnej w dzienniczku ucznia lub zeszycie przedmiotowym.
  5. Na dwa tygodnie przed końcem semestru rodzic musi być powiadomiony o przewidywanej dla ucznia ocenie niedostatecznej z przedmiotu oraz ocenie nieodpowiedniej z zachowania. Zawiadomienie ma formę pisemną potwierdzoną podpisem, a w razie niemożności osobistego kontaktu z rodzicem, listem poleconym. Za zawiadomienie rodziców odpowiedzialny jest nauczyciel przedmiotu i wychowawca klasy.
  6. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z wyjątkiem klasy trzeciej.

§22

  1. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
  2. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy zgodnie z trybem określonym w §25 ust. 4 i 5 statutu.

§23

  1. Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne (semestralne) i oceny bieżące ustala się w stopniach według następującej skali:
    1. stopień celujący - 6,
    2. stopień bardzo dobry - 5,
    3. stopień dobry - 4,
    4. stopień dostateczny - 3,
    5. stopień dopuszczający - 2,
    6. stopień niedostateczny -1.
  2. Ogólne kryteria stopni:
    1. stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
      • posiada wiedzę wykraczającą poza materiał obowiązkowy. Systematycznie pogłębia swoją wiedzę, osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Wyróżnia się nadzwyczajną wiedzą ogólną, przedmiotową oraz wybitną inteligencją.
    2. stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
      • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
      • rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
    3. stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
      • dysponuje wiedzą pozwalającą na wykonanie zadań przewidzianych w programie nauczania, jest aktywny podczas lekcji, dobrowolnie podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań.
    4. stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
      • opanował materiał i umiejętności przewidziane w programie nauczania w stopniu zadowalającym, potrafi wykonać samodzielnie ćwiczenia o średnim stopniu trudności.
    5. stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
      • potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności, których opanowanie jest przewidziane w programie,
      • luki w opanowaniu materiału i umiejętności nie będą przeszkodą w dalszym procesie nauczania i są możliwe do uzupełnienia przez ucznia.
    6. stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
      • nie opanował wiedzy i umiejętności stwarzających możliwość uzupełnienia braków podczas kontynuacji nauki na wyższym poziomie nauczania.
    7. skreślony
    8. Ocenie podlegają następujące obszary aktywności ucznia:
      1. wypowiedź ustna - bezpośredni kontakt nauczyciel-uczeń, śledzenie toku rozumowania i możliwość poprawy błędów;
      2. praca pisemna - samodzielność, umiejętność wykorzystania różnych źródeł wiedzy;
      3. aktywność na lekcji - błyskotliwość myślenia i śmiałość;
      4. praca w grupach - umiejętność współdziałania;
      5. rozwiązywanie problemów i zadań - logiczne myślenie;
      6. wyciąganie wniosków - dokonywanie analizy i syntezy;
      7. praca projektowa - abstrakcyjność myślenia, manualność.
  3. Pomiar osiągnięć uczniów określa każdy nauczyciel w zależności od specyfiki danego przedmiotu. Podstawowe narzędzia to:
    1. prace klasowe, które poprzedzone są lekcjami powtórzeniowymi z całości materiału obowiązującego uczniów danego przedmiotu do dnia odbycia pracy,
    2. sprawdziany które obejmują materiał z danego działu lub okresu, który podaje nauczyciel,
    3. kartkówki, które obejmują materiał przerobiony na trzech ostatnich lekcjach oraz zadane w tym czasie prace domowe,
    4. prace domowe,
    5. odpowiedzi ustne,
    6. ćwiczenia, doświadczenia,
    7. prace długoterminowe (rozprawka, referat),
    8. obserwacje uczniów (przygotowanie do lekcji, aktywność, praca w grupie, ćwiczenia),
    9. formy zawarte w przedmiotowych systemach oceniania.
  4. Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe, zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
  5. Dopuszcza się jeden sprawdzian lub pracę klasową w ciągu dnia.
  6. Jeżeli uczeń nie pisał pracy klasowej lub sprawdzianu to powinien je napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu.
  7. Prace klasowe ocenione na niedostateczny powinny być napisane powtórnie w przeciągu dwóch tygodni, w terminie uzgodnionym z nauczycielem, a uzyskana z nich ocena wpisywana jest jako kolejna w dzienniku.
  8. Informacje o terminie, formie i zakresie planowanych sprawdzianów podawane są z tygodniowym wyprzedzeniem.
  9. Krótkie kartkówki nie muszą być zapowiedziane i nie podlegają poprawie.
  10. Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole trwającej ponad 7 dni.
  11. Nie dokonuje się bieżącej oceny ucznia w uzasadnionych trudnych sytuacjach losowych.

§24

  1. Wprowadza się dodatkową ocenę aktywności w postaci plusów.
  2. Plusy uczeń otrzymuje za:
    1. omówienie odrobionego typowego zadania domowego,
    2. samodzielne wykonanie ćwiczenia na lekcji,
    3. przygotowanie krzyżówek, rebusów i innych ciekawych materiałów,
    4. zgłaszanie się i aktywne rozwiązywanie problemów dotyczących treści nauczania,
    5. pracę w grupach,
    6. pomoc koleżeńską szkolną i pozaszkolną w zakresie treści nauczania,
    7. inne, wprowadzone przez nauczyciela przedmiotu i podane do wiadomości uczniów.
  3. Brak przygotowania do lekcji odnotowany może być w dzienniku w postaci kropki, daty lub kreski poziomej w zależności od zasady przyjętej przez nauczyciela przedmiotu.
  4. Brak przygotowania do lekcji obejmuje w szczególności:
    1. nie odrobienie zadania domowego,
    2. brak zeszytu, w którym należało odrobić zadanie domowe,
    3. brak koniecznych przyborów, stroju na wych. fiz.
    4. brak koniecznych materiałów do przeprowadzenia tematu lekcji (wcześniej zapowiedzianych),
    5. niewykonanie prostych typowych czynności w toku lekcji (nie mogą one być związane z wolnym tempem pracy ucznia),
    6. brak pracy w grupach,
    7. inne, wprowadzone przez nauczyciela przedmiotu i podane do wiadomości uczniom (np. pożyczenie i nieoddanie zeszytu na czas zajęć szkolnych),
  5. Otrzymanie przez ucznia trzech plusów jest równoznaczne z oceną bardzo dobrą za aktywność.
  6. W przypadku uzbierania więcej niż dwóch znaków określonych w ust.3 uczeń nie może otrzymać oceny bardzo dobrej śródrocznej lub końcoworocznej.

§25

  1. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
    1. funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
    2. respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
  2. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
    1. wzorowe,
    2. dobre,
    3. poprawne,
    4. nieodpowiednie.
    5. Dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych wg skali:
      1. 1 - jednorazowe negatywne zachowanie,
      2. 5 - jednorazowe pozytywne zachowanie,
  3. Kryteria oceny zachowania:
    1. ocena wzorowa:
      1. reprezentowanie szkoły w konkursach, zawodach, ;
      2. systematyczne uczęszczanie do szkoły, brak godzin nieusprawiedliwionych,
      3. wzorowy stosunek do nauki,
      4. chętne przyjmowanie powierzonych zadań,
      5. wykazywanie inicjatywy i pomysłowości w wzbogacaniu życia klasy, punktualność i zdyscyplinowanie,
      6. udział w zajęciach pozalekcyjnych,
      7. czynny udział w pracach organizacji działających na terenie szkoły, kulturalne i taktowane zachowanie się w szkole i poza nią,
      8. właściwy stosunek do młodszych i starszych kolegów, nauczycieli i pracowników szkoły,
      9. wzorowe wypełnianie obowiązków ucznia, zawartych w Regulaminie Szkoły,
      10. pozytywne oddziaływanie na klasę,
    2. ocena dobra:
      1. praca na miarę swoich możliwości,
      2. przestrzeganie Regulaminu Szkoły,
      3. systematyczne i punktualne przychodzenie do szkoły,
      4. kulturalne zwracanie się do kolegów i nauczycieli,
      5. wykonywanie poleceń dyrekcji i nauczycieli,
      6. dbałość o schludny wygląd,
      7. brak niedostatecznych ocen semestralnych,
      8. brak godzin nieusprawiedliwionych,
    3. ocena poprawna:
      1. praca poniżej swoich możliwości,
      2. sporadyczne łamanie postanowień zawartych w Regulaminie Szkoły,
      3. nieusprawiedliwione nieobecności w szkole,
      4. nieuzasadnione spóźnienia na zajęcia,
      5. brak zainteresowania życiem szkoły,
      6. niezamierzone uchybienia w zakresie bezpieczeństwa,
    4. ocena nieodpowiednia:
      1. nagminne łamanie postanowień Regulaminu Szkoły,
      2. wykroczenia przeciwko obowiązującemu prawu,
      3. ucieczki z lekcji,
      4. lekceważący stosunek do nauczycieli i innych pracowników szkoły,
      5. nieposzanowanie mienia szkoły,
      6. niewłaściwe zachowanie w szkole i poza nią,
      7. lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,
      8. niewłaściwe traktowanie kolegów,
      9. celowe działanie zagrażające zdrowiu i życiu,
      10. palenie tytoniu,
      11. picie alkoholu,
      12. używanie narkotyków,
      13. fałszerstwo i podrabianie podpisów,
      14. używanie kosmetyków nie dostosowanych do swego wieku.
  4. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy uwzględniając oceny cząstkowe i opinię o uczniu innych nauczycieli, uczniów danej klasy, ocenianego ucznia, pracowników szkoły i osób spoza szkoły, mających z uczniem kontakt.
  5. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na forum klasy na siedem dni przed konferencją klasyfikacyjną.
  6. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
    1. oceny z zajęć edukacyjnych,
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
  7. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
  8. Tydzień przed konferencją zatwierdzającą klasyfikację wychowawca klasy powiadamia ucznia o przewidywanej ocenie.
  9. Uczeń lub jego rodzice mają prawo w terminie nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym okresie złożyć do dyrektora szkoły odwołanie od tej oceny w formie pisemnej.
  10. Dyrektor powołuje komisję w składzie:
    1. dyrektor jako przewodniczący komisji,
    2. wychowawca klasy,
    3. pedagog jako rzecznik praw ucznia,
    4. przewodniczący samorządu danej klasy.
  11. Komisja podejmuje decyzję o utrzymaniu lub zmianie oceny po wysłuchaniu argumentów wszystkich zainteresowanych stron.
  12. Od ustalonej przez komisję oceny uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie trzech dni od posiedzenia komisji do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.

§26

  1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stworzy uczniowi szansę uzupełniania braków w ramach zajęć wyrównawczych, indywidualnych kontaktów nauczyciela z uczniem, zorganizowania pomocy koleżeńskiej, indywidualnej pracy pod kierunkiem nauczyciela w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.

§27

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
  5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem, jego rodzicami, nauczycielem przedmiotu i dyrektorem szkoły.
  6. Egzamin klasyfikacyjny uczeń składa przed nauczycielem i wychowawcą klasy, a w wyjątkowych sytuacjach (zastrzeżenia ze strony rodziców lub nauczyciela przedmiotu) przed komisją powołaną przez dyrektora szkoły zgodnie z tryben określonym w §29 ust. 4.
  7. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu ze sztuki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
  8. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół. zawierający:
    1. skład komisji,
    2. termin egzaminu,
    3. pytania egzaminacyjne,
    4. wynik egzaminu,
    5. ocenę ustaloną przez komisję.
  9. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia Pytania do egzaminu przygotowuje nauczyciel przedmiotu.
  10. Protokół wymieniony w ustępie 9 i 10 stanowi załącznik arkusza ocen.

§28

  1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego lub po zdaniu egzaminu poprawkowego.
  2. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. l nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.

§29

  1. Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. W klasie trzeciej gimnazjum nie przeprowadza się egzaminu poprawkowego.
  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu ze sztuki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
  3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
    1. dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
  5. Nauczyciel uczący danego przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zgodnie z §29 ust. 9 i ust. 10.
  7. Protokół stanowi załącznik arkusza ocen.
  8. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły po uzgodnieniu z rodzicami ucznia.
  9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
  10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu. poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te zajęcia są zgodnie ze szkolnym planem nauczania i realizowane w klasie programowo wyższej.

§30

  1. Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.

§31

  1. W trzeciej klasie gimnazjum komisja okręgowa przeprowadza egzamin obejmujący umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych, umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, zwany dalej "egzaminem gimnazjalnym".
  2. Egzamin gimnazjalny ma charakter obowiązkowy i przebiega zgodnie z odrębnymi przepisami.

§32 (skreślono)

§33

  1. Egzamin gimnazjalny przeprowadza się w maju, w terminie ustalonym przez komisję okręgową wg odrębnych przepisów.
  2. Wynik egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie wpływa na ukończenie szkoły.

§34 do §41 (skreślono)

§42

  1. Dyrekcja szkoły organizuje wewnątrzszkolne mierzenie jakości pracy szkoły w obszarze organizacji przebiegu kształcenia, znajomości i akceptacji WSO przez uczniów, nauczycieli i rodziców.
  2. W każdym roku szkolnym szkolna komisja mierzenia jakości pracy szkoły monitoruje wprowadzane zmiany i poprawki do WSO i przedstawia wnioski na konferencji podsumowującej pracę szkoły w danym roku szkolnym.
  3. Zmiany w WSO mogą być wprowadzone dwa razy w ciągu roku - po konferencjach podsumowujących pracę szkoły w danym półroczu uchwałą rady pedagogicznej w postaci nowelizacji statutu.

Rozdział V

Organy Gimnazjum

§43

  1. Organami Gimnazjum są:
    1. Dyrektor Gimnazjum,
    2. Rada Pedagogiczna,
    3. Rada Rodziców,
    4. Samorząd Uczniowski.

§44

  1. Zadania i kompetencje Dyrektora Gimnazjum:
    1. kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Gimnazjum,
    2. sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
    3. przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
    4. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym,
    5. powierza stanowisko społecznego wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej,
    6. zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami,
    7. przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom Gimnazjum,
    8. dysponuje środkami finansowymi, w tym środkami specjalnymi,
    9. opracowuje arkusz organizacyjny,
    10. dba o powierzone mienie,
    11. wydaje polecenia służbowe,
    12. dokonuje oceny pracy nauczycieli,
    13. realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy "Karta Nauczyciela",
    14. kontroluje spełnienie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizacje obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikującego,
    15. reprezentuje Gimnazjum na zewnątrz,
    16. na podstawie ramowego planu nauczania ustala szkolny plan nauczania z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
    17. współpracuje z Rada Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim,
    18. rozstrzyga sprawy sporne i konflikty pomiędzy organami,
    19. przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,
    20. podejmuje decyzje o zawieszaniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
    21. prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.
    22. decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas gimnazjum oraz klas programowo wyższych, w tym do klas sportowych na podstawie ustaleń komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych,
    23. wyznacza i organizuje egzaminy klasyfikacyjne,
    24. zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania dokumentów, warunków przyjęć i wyników rekrutacji.
    25. zezwala na indywidualny tok lub program nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz wyznacza uczniowi nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.

§45

  1. Rada Pedagogiczna Gimnazjum jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Gimnazjum.
  3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
  4. Posiedzenia Rady są protokołowane, uchwały o charakterze aktu prawnego są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 1/2 członków Rady.
  5. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawnienia spraw będących przedmiotem posiedzeń Rady dotyczących uczniów gimnazjum.
  6. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planu pracy Gimnazjum po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
    2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
    3. podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
    4. uchwalanie programu wychowawczego po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego,
    5. uchwalanie programu profilaktyki po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego,
    6. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
    7. uchwalanie statutu szkoły,
    8. uchwalanie regulaminu rady pedagogicznej,
    9. występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji Dyrektora.
  7. Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy:
    1. opiniowanie organizacji pracy Gimnazjum w tym zwłaszcza tygodniowego podziału godzin,
    2. delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora,
    3. opiniowanie projektu planu finansowego,
    4. opiniowanie propozycji Dyrektora Gimnazjum w oprawach przydziału stałych prac i zajęć,
    5. wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Pedagogicznej zgodnie z art. 52 ustawy o systemie oświaty,
    6. opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    7. opiniowanie propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
    8. opiniowanie szkolnego zastawu programów nauczania,
    9. opiniowanie po zasięgnięciu opinii rady rodziców przydzielenia dodatkowych zajęć edukacyjnych z godzin do dyspozycji dyrektora,
    10. opiniowanie pracy dyrektora przy dokonywaniu oceny jego pracy,
    11. opiniowanie propozycji dyrektora dotyczących powołania i odwołania osoby zajmującej stanowisko społecznego zastępcy oraz inne stanowiska kierownicze w szkole,
    12. opiniowanie kandydata na stanowisko dyrektora po nierozstrzygniętym konkursie,
    13. opiniowanie indywidualnego program nauki.
  8. Rada pedagogiczna wyznacza przedstawiciela do zespołu oceniającego rozpatrującego wniosek odwołania od oceny pracy nauczyciela wg trybu określonego w regulaminie rady pedagogicznej.
  9. Rada pedagogiczna wyłania przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Gimnazjum wg trybu określonego w regulaminie rady pedagogicznej.
  10. Rada pedagogiczna występuje z wnioskiem do organu prowadzącego o nadanie imienia szkole.

§46

  1. W Gimnazjum działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentacje rodziców wszystkich uczniów wybranych na ogólnym zebraniu rodziców wszystkich uczniów Gimnazjum.
  2. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin opracowany i zatwierdzony przez zebranie ogólne. Regulamin ustala m.in.
    1. kadencje, tryb, powołanie i odwoływanie Rady Rodziców,
    2. organy rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
    3. tryb podejmowania uchwał,
    4. zasady wydatkowania funduszy.
  3. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, a w szczególności:
    1. opiniuje szkolny zestaw programów nauczania,
    2. opiniuje program wychowawczy szkoły,
    3. opiniuje plan pracy szkoły,
    4. opiniuje przydział zajęć dodatkowych i kół zainteresowań,
    5. opiniuje szkolny program profilaktyki.
  4. W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor Gimnazjum.

§47

  1. W Gimnazjum działa Samorząd Uczniowski - zwany dalej "Samorządem", który tworzą wszyscy uczniowie.
  2. Organem Samorządu jest Rada Samorządu.
  3. Zasady wybierania i działalności Rady określa regulamin uchwalony przez ogól uczniów w glosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  4. Rada Samorządu jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
  5. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Gimnazjum.
  6. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów, takich jak:
    1. prawo do zapoznania się z programem nauczania,
    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
    3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji miedzy wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
    4. prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
    5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
    6. prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

§48 (skreślono)

§49

  1. Poszczególne organy szkoły działają w ramach swych kompetencji współpracując między sobą na rzecz rozwoju i podnoszenia jakości pracy szkoły poprzez organizację wspólnych spotkań, narad szczegółowo określanych w planach pracy organów i kalendarzu szkolnym.
  2. Poszczególne organy współpracują ze sobą w zakresie zapewnienia przepływu bieżącej informacji pomiędzy organami o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń: dla rodziców i uczniów na korytarzu szkolnym, dla nauczycieli w pokoju nauczycielskim, Nauczycielom przekazuje się zarządzenia, decyzje i informacje w "zeszycie zarządzeń" który wyłożony jest w pokoju nauczycielskim.
  3. W przypadku zaistniałych konfliktów pomiędzy organami szkoły, organ niezaangażowany pełni rolę mediatora i dąży do wyjaśnienia sprawy i jej polubownego zakończenia.
  4. W sekretariacie szkoły znajduje się zeszyt skarg i wniosków, w którym odnotowywane są skargi rodziców. Dyrektor szkoły odpowiada na nie pisemnie w ciągu 14 dni.
  5. W przypadku nie rozwiązania konfliktu między organami szkoły, zainteresowany organ może odwołać się do instancji wyższej (organu prowadzącego, sprawującego nadzór pedagogiczny, rzecznika praw dziecka).

Rozdział VI

Organizacja Gimnazjum.

§50

  1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§51

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji Gimnazjum zatwierdza organ prowadzący gimnazjum do dnia 30 maja danego roku po zatwierdzeniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§52

  1. Podstawową jednostką organizacyjną Gimnazjum jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 26. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla Gimnazjum.
  2. Uczniowie w ciągu danego roku szkolnego uczestniczą we wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania.

§53

  1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora Gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§54

  1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  3. Między godzinami lekcyjnymi są dziesięciominutowe przerwy, za wyjątkiem przerw po czwartej i piątej lekcji, które ze względu na wydawane obiady trwają po piętnaście minut.

§55

  1. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki lub bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniach w sprawie ramowych planów nauczania i w sprawie ramowego statutu publicznego Gimnazjum.
  2. Oddział należy dzielić na grupy w nauczaniu:
    1. języków obcych (grupa nie może liczyć mniej niż 12 uczniów),
    2. wychowania fizycznego (grupa nie może liczyć mniej niż 12 i nie więcej niż 26 uczniów, osobno dla dziewcząt i chłopców),
    3. informatyki i techniki (w oddziale liczącym powyżej 24 uczniów),
  3. W przypadkach oddziałów liczących mniej niż 25 uczniów podziału na grupy na zajęciach języków obcych oraz informatyki można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.

§56 (skreślono)

§57

  1. Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
    1. życzenie wyrażane jest w najprostszej pisemnej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione. Znajduje się w teczce arkuszy ocen,
    2. uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi w świetlicy szkolnej,
    3. nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy zatwierdzone przez władze kościelne;
    4. nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań;
    5. nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy;
    6. nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania;
    7. nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego;
    8. nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo;
    9. ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolnym;
    10. ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy;
    11. ocena z religii jest wystawiana wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę;
    12. uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych;
  2. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.

§58

  1. Uczeń, który po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokuje ukończenia gimnazjum w normalnym trybie może być skierowany do oddziału przysposabiającego do pracy poza gimnazjum, na podstawie umowy zawartej przez dyrektora gimnazjum ze szkołą prowadzącą kształcenie zawodowe, placówką kształcenia ustawicznego oraz pracodawcą.
  2. Dyrektor gimnazjum po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, za zgodą rodziców kieruje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy zgodnie z ust. 1 uwzględniając opinię wydaną przez lekarza oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

§59

  1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zajęć dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
  2. Do zadań bibliotekarza należy:
    1. opracowanie projektu i regulaminu korzystania z biblioteki i przedłożenie dyrektorowi do zatwierdzenia,
    2. prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
    3. określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia, nauczyciela, rodzica,
    4. organizowanie konkursów czytelniczych,
    5. przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
    6. współpraca z nauczycielami Gimnazjum,
    7. prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,
    8. zakup i oprawa książek.
  3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice na następujących zasadach:
    1. uczniowie i pracownicy szkoły mogą wypożyczać książkę na okres 2 tygodni z wyjątkiem tych pozycji, które należą do księgozbioru podręcznego i należy z nich korzystać tylko w czytelni;
    2. książki metodyczne, służące nauczycielowi w pracy na co dzień mogą być wypożyczone na czas trwania roku szkolnego, a w czerwcu zwracane do biblioteki;
    3. czytelnicy nie będący pracownikami szkoły (absolwenci, rodzice) mogą wypożyczać książkę pozostawiając rewers;
    4. w uzasadnionych przypadkach, jeżeli uczeń nie odda książki w określonym terminie zobowiązany jest to odpracować przy pracach porządkowych w bibliotece;
    5. za książkę zagubioną należy oddać taką samą albo lekturę szkolną o zbliżonej wartości.
  4. Organizację pracy biblioteki określa jej regulamin.

§60

  1. Dla uczniów, którzy przychodzą do szkoły wcześniej ze względu na czas pracy rodziców lub muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki związane z dojazdem do domu, organizuje się świetlicę szkolną.
  2. Do zadań świetlicy należy:
    1. organizowanie pomocy w nauce,
    2. tworzenie warunków do nauki własnej,
    3. przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej,
    4. organizowanie gier i zabaw mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy,
    5. ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
    6. stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki,
    7. kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,
    8. współdziałanie z rodzicami i nauczycielami, a w miarę potrzeby z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji,
    9. organizowanie konkursów szkolnych.
  3. Świetlica jest czynna w godzinach ustalonych przez Dyrektora z uwzględnieniem potrzeb szkoły i dojazdu. Czas pracy świetlicy może ulec zmianie w ciągu roku o ile zajdzie taka potrzeba.
  4. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy nie powinna przekraczać 25 uczniów.
  5. Przy świetlicy szkolnej działa stołówka szkolna, w której wydawane są dla uczniów obiady.
  6. Szczegółową organizację świetlicy określa jej regulamin.

§61

  1. Dla realizacji celów statutowych Gimnazjum posiada następującą bazę:
    1. odpowiednią ilość sal dydaktycznych,
    2. salę gimnastyczną z zapleczem,
    3. boisko sportowe,
    4. pomieszczenia biblioteczne i świetlicowe,
    5. sekretariat,
    6. gabinet dla dyrektora,
    7. gabinet pielęgniarki szkolnej,
    8. gabinet pedagoga.

Rozdział VII

Nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum

§62

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
  3. W Gimnazjum tworzy się stanowiska obsługi.
  4. Szczegółowy zakres czynności zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
  5. Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko sekretarza szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje Dyrektor.

§63

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Do obowiązków nauczycieli należy:
    1. systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
    2. uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,
    3. przestrzeganie zapisów statutowych,
    4. zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
    5. usuwanie drobnych usterek, względnie zgłaszanie Dyrektorowi ich występowanie,
    6. w pracowniach o zwiększonym ryzyku egzekwowanie przestrzegania regulaminów,
    7. w salach gimnastycznych i na boisku sportowym używanie tylko sprawnego sprzętu,
    8. na każdej lekcji kontrolowanie obecności uczniów,
    9. pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem,
    10. przygotowanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
    11. dbanie o poprawność językowa,
    12. stosowanie zasad zgodnie z przyjętymi,
    13. podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych,
    14. służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym prace pedagogiczna,
    15. wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt,
    16. aktywne uczestniczenie w szkoleniach i posiedzeniach Rad Pedagogicznych,
    17. stosowanie nowatorskich metod pracy i programu nauczania,
    18. wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych,
    19. wnioskuje o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki.

§64

  1. Nauczyciele uczący w szkole tworzą doraźne oraz klasowe zespoły nauczycielskie.
  2. Pracą zespołu doraźnego kieruje powołany przez Dyrektora Gimnazjum kierownik zespołu, a w przypadku zespołu klasowego - wychowawca klasy.
  3. Zespół doraźny tworzony jest na wniosek rady pedagogicznej lub zarządzeniem dyrektora szkoły, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. Do zadań zespołu należy m.in.:
    1. opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
    2. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
    3. korelowanie treści programowych przedmiotów i ścieżek edukacyjnych w praktyce realizacyjnej,
    4. porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i organizacji czasu wolnego uczniów,
    5. dzielenie się wiedzą uzyskaną na kursach metodycznych i doskonalących,
    6. podejmowanie wspólnych działań z rodzicami dla optymalnego rozwoju uczniów,
  4. Do zadań klasowych zespołów nauczycielskich należy:
    1. wybór programów nauczania,
    2. opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć,
    3. uzgadnianie tygodniowego łącznego obciążenia pracą domową ucznia,
    4. wnioskowanie i opiniowanie rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w trzyletnim cyklu kształcenia,
    5. opiniowanie ocen zachowania uczniów proponowanych przez wychowawcę klasy.
    6. ustalanie indywidualnego programu i toku nauczania,
    7. zapoznawanie się z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz realizowanie jej zaleceń.

§65

  1. Dyrektor Gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".
  2. Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  3. Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonego mu oddziału do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy Gimnazjum, chyba, że Rada Rodziców złoży uzasadniony wniosek do Dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
  4. Zmiana wychowawcy klasy może nastąpić na wniosek rodziców, Rady Pedagogicznej lub dyrektora szkoły.
  5. Decyzję o zmianie wychowawcy klasy podejmuje dyrektor szkoły po przeprowadzeniu rozmowy wszystkich zainteresowanych stron. W przypadku polubownego rozwiązania sprawy, odstępuje się od dalszych czynności administracyjnych określonych w §67.

§66

  1. Zadaniem. wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami danego oddziału Gimnazjum, a w szczególności:
    1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
    2. przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
    3. rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
  2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. l winien:
    1. zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
    2. opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy, uwzględniający wychowanie pro rodzinne,
    3. utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
    4. współpracować z rodzicami włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
    5. współpracować z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
    6. śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
    7. dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
    8. udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itd.,
    9. kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
    10. utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,
    11. systematycznie organizować zebrania z rodzicami w celu informowania o wynikach nauczania i zachowaniu uczniów.
  3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

§67

  1. Wniosek dotyczący zmiany wychowawcy klasy wymaga udokumentowania, naruszania przez wychowawcę klasy zasad etyki nauczycielskiej lub niespełnienia swych obowiązków.
  2. Opinię podejmuje Rada Pedagogiczna przez głosowanie zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
  3. W przypadku, gdy wychowawca nie zgadza się z proponowaną zmianą (po rozmowie z Dyrektorem) Dyrektor zwołuje zebranie ogólne rodziców danej klasy, przy udziale co najmniej 75% stanu klasy.
  4. Klasa głosami 2/3 "za wnioskiem", może postawić wniosek o odwołanie wychowawcy klasy po umotywowaniu konkretnych zarzutów o zaniedbaniu w pracy wychowawczej (jedno dziecko z klasy reprezentuje jeden rodzic, względnie jedna osoba).
    1. zebranie w sprawie odwołania wychowawcy klasy może zwołać rada klasy (trójka klasowa), przedstawiając Dyrektorowi szkoły pisemny wniosek o odwołanie wychowawcy klasy z pełnym uzasadnieniem;
    2. Dyrektor szkoły w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku zwołuje zebranie ogólne rodziców klasy;
    3. Dyrektor szkoły po otrzymaniu wniosku o odwołanie wychowawcy klasy zapoznaje wychowawcę z przyczyną odwołania;
    4. wychowawca składa pisemne wyjaśnienie do Dyrektora szkoły z ustosunkowaniem się do postawionych mu zarzutów;
    5. wychowawca klasy ma prawo ustosunkować się do przedstawionych mu zarzutów na zebraniu ogólnym rodziców klasy;
    6. głosowanie nad wnioskiem rady klasy (trójka klasowa) o odwołanie wychowawcy klasy odbywa się w trybie głosowania jawnego z udziałem Dyrektora szkoły.
    7. Ostateczną decyzję o odwołaniu wychowawcy klasy podejmuje Dyrektor szkoły.
    8. Od decyzji o odwołaniu nauczyciela z funkcji wychowawczej nauczycielowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty otrzymania odwołania.
    9. W takim przypadku dyrektor powołuje komisję do rozpatrzenia odwołania, w skład której wchodzą po jednym przedstawicielu z:Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, związku zawodowego, który reprezentuje nauczyciela.
    10. Decyzja komisji jest ostateczna.
    11. W uzasadnionych sytuacjach wychowawca ma prawo wnioskować do Dyrektora szkoły o zwolnienie go z pełnionej funkcji.
    12. Dyrektor szkoły po rozpoznaniu sytuacji podejmuje decyzję nie później niż po upływie 14 dni decyzja Dyrektora jest ostateczna.

§68

  1. Stałą pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Gimnazjum zajmuje się pedagog szkolny.
  2. Zadania pedagoga szkolnego określają odrębne przepisy.
  3. Swoje zadania pedagog szkolny realizuje:
    1. we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami, higienistką szkolną, organami szkoły i innymi instytucjami pozaszkolnymi,
    2. we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem i instytucjami wspierającymi rozwój dziecka,
    3. w zakresie problemów zdrowotnych i społecznych poprzez współpracę z pielęgniarką szkolną,
    4. w trudnych sytuacjach materialnych rodziny dziecka, poprzez współpracę z opieką społeczną.
  4. Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga szkolnego określa przydział czynności opracowany przez Dyrektora Gimnazjum.

§69

  1. Stałą opiekę zdrowotną nad uczniami w szkole (w siedzibie szkoły) sprawuje zgodnie ze swoimi uprawnieniami zawodowymi higienistka szkolna.
  2. Szczegółowy zakres zadań higienistki szkolnej określa Dyrektor Gimnazjum.

Rozdział IX

Uczniowie Gimnazjum

§70

  1. Do klasy pierwszej Gimnazjum przyjmuje się:
    1. z urzędu - absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie Gimnazjum na podstawie zgłoszenia rodziców (opiekunów prawnych),
    2. na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - absolwentów sześcioletnich szkól podstawowych zamieszkałych poza obwodem danego Gimnazjum, w przypadku, gdy Gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami.
  2. W przypadku większej liczby kandydatów spoza obwodu Gimnazjum, listę przyjętych ustala się na podstawie liczby punktów możliwych do uzyskania z sumy ocen z następujących przedmiotów: język polski, język obcy, matematyka, fizyka, chemia, historia, geografia, biologia, i punktów ze sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej na podstawie zaświadczenia o szczególnych wynikach sprawdzianu. W przypadku równej ilości punktów decydują inne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.
  3. Decyzję o przyjęciu ucznia do Gimnazjum spoza obwodu szkolnego ustalonego przez Radę Gminy i Miasta podejmuje Dyrektor, który jednocześnie powiadamia o tym fakcie dyrektora Gimnazjum, w którym obwodzie mieszka przyjęty uczeń.
  4. Kryteria wymienione w ust. 2 podaje się do wiadomości kandydatom nie później niż na 6 miesięcy przed terminem rekrutacji na tablicy ogłoszeń w Gimnazjum.
  5. Kandydaci do klasy sportowej przyjmowani są na warunkach określonych w ust.1 oraz powinni posiadać:
    1. bardzo dobry stan zdrowia potwierdzony zaświadczeniem lekarskim,
    2. zaliczenie ustalonych przez szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną lub trenera albo instruktora prowadzącego zajęcia sportowe prób sprawności fizycznej,
    3. pisemną zgodę rodziców.
  6. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy sportowej (na semestr pierwszy), dyrektor powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną i określa zadania członków komisji.
  7. W skład szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej wchodzi dyrektor gimnazjum, jako przewodniczący oraz dwóch nauczycieli wychowania fizycznego uczących w szkole, jako członkowie. O wynikach prac komisji uczniowie zostają powiadomieni pisemnie listem poleconym do 30 kwietnia danego roku, w którym odbywa się rekrutacja.
  8. Dyrektor szkoły może odstąpić od powołania komisji, o której mowa w ust. 6, jeżeli liczba kandydatów ubiegających się o przyjęcie do klasy jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła.

§71

  1. Uczeń Gimnazjum ma prawo do:
    1. uzyskania informacji nt. zakresu wymagań oraz metod nauczania,
    2. posiadania pełnej wiedzy nt. kryteriów ocen z przedmiotów i z zachowania,
    3. korzystania z zasad dotyczących sprawdzenia wiedzy i umiejętności,
    4. tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
    5. poszanowania swej godności,
    6. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
    7. swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
    8. korzystania z pomocy doraźnej,
    9. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
    10. noszenia emblematu szkoły,
    11. nietykalności osobistej,
    12. bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
    13. korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
    14. reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
  2. W Gimnazjum są przestrzegane prawa zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka, a w szczególności:
    1. prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach dotyczących dziecka, W tym celu dziecko będzie miało zapewnioną możliwość wypowiadania się w każdym postępowaniu sądowym i administracyjnym, dotyczącym dziecka, bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawiciela bądź odpowiedniego organu,
    2. prawo do swobodnej wypowiedzi; prawo to ma zawierać swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei wszelkiego rodzaju, bez względu na granice, w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub z wykorzystaniem każdego innego środka przekazu według wyboru dziecka.
      Wykonywanie tego prawa może podlegać pewnym ograniczeniom, lecz tylko takim, które są przewidziane przez prawo i które są konieczne: dla poszanowania praw lub reputacji innych osób albo do ochrony bezpieczeństwa narodowego lub porządku publicznego, bądź zdrowia albo moralności społecznej,
    3. prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania. Swoboda wyrażania wyznawanej religii lub przekonań może podlegać tylko takim ograniczeniom, które są przewidziane prawem i są konieczne do ochrony bezpieczeństwa narodowego i porządku publicznego, zdrowia lub moralności społecznej bądź podstawowych praw i wolności innych osób,
    4. prawa do swobodnego zrzeszania się oraz wolności pokojowych zgromadzeń.
      Na wykonywanie tych praw nie mogą być nakładane jakiekolwiek ograniczenia, z wyjątkiem tych, które są zgodne z prawem i które są konieczne w społeczeństwie demokratycznym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa narodowego, porządku publicznego, ochrony zdrowia bądź moralności społecznej lub ochrony praw i wolności innych osób.
    5. żadne dziecko nie będzie podlegało arbitralnej lub bezprawnej ingerencji w sferę jego życia prywatnego, rodzinnego lub domowego czy w korespondencję ani bezprawnym zamachom na jego honor i reputację. Dziecko ma prawo do ochrony prawnej przeciwko tego rodzaju ingerencji lub zamachom.
  3. W przypadku naruszenia praw dziecka lub ucznia, uczeń lub jego rodzice mają prawo złożenia skargi pisemnie na ręce dyrektora szkoły.
  4. Dyrektor jest zobowiązany udzielić odpowiedzi pisemnie w ciągu 14 dni od otrzymania skargi. W przypadku niezadawalającej odpowiedzi, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się do Rzecznika Praw Dziecka.

§72

  1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
    1. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,
    2. dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
    3. wystrzegania się szkodliwych nałogów,
    4. naprawy wyrządzonych szkód materialnych,
    5. przestrzegania zasad kultury współżycia,
    6. dbania o honor i tradycje Gimnazjum,
    7. podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Gimnazjum, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
    8. zachowania w sprawach spornych trybu określonego w §48 o ile brak jest możliwości polubownego rozwiązania problemu,
    9. okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy.

§73

  1. W szkole dla uczniów przewiduje się nagrody za wyniki w nauce, osiągnięcia międzyszkolne i właściwą postawę uczniowską, zaś za rażące zaniedbywanie lub lekceważenie obowiązków szkolnych oraz przejawiania zachowań niegodnych ucznia - kary.
  2. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowanej karze na zebraniu klasowym, przez kontakty indywidualne lub telefonicznie.
  3. Rodzice mają prawo złożenia odwołania w ciągu 14 dni od daty zastosowania kary pisemnie na ręce dyrektora szkoły.
  4. Dyrektor jest zobowiązany udzielić odpowiedzi pisemnie w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
  5. Kary stosowane wobec uczniów nie mogą naruszać godności i nietykalności osobistej ucznia.

§74

  1. Uczeń Gimnazjum może otrzymywać nagrody i wyróżnienia.
  2. Nagrody przyznaje Dyrektor Gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego lub Rady Rodziców, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  3. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów Gimnazjum:
    1. pochwała wychowawcy na forum klasy,
    2. pochwała na apelu szkolnym,
    3. pochwała na zebraniu rodziców,
    4. dyplom i nagroda książkowa,
    5. wpis do kroniki szkolnej,
    6. list pochwalny do rodziców,
    7. nagroda rzeczowa.
  4. Nagrody wymienione w ust.3 przyznaje się za:
    1. wzorowe wypełnianie powierzonych funkcji,
    2. twórcze opracowanie określonego tematu,
    3. osiągnięcie wyróżniającego wyniku w olimpiadzie wiedzy, turnieju, konkursie,
    4. osiągnięcie wyróżniającego wyniku w igrzyskach sportowych,
    5. za wzorową frekwencję,
    6. za rzetelną naukę i pracę społeczną na rzecz szkoły,
    7. za inne osiągnięcia przynoszące zaszczyt gimnazjum i rodzicom,
  5. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
  6. Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Radę Rodziców Gimnazjum.

§75

  1. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu Gimnazjum, lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych, a także za naruszenie porządku szkolnego uczeń może być ukarany.
  2. Ustala się następujące kary:
    1. upomnienie wychowawcy wobec klasy,
    2. upomnienie ustne Dyrektora,
    3. upomnienie Dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
    4. ustne lub pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
    5. zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
    6. przeniesienie ucznia do równoległej klasy,
    7. przeniesienie ucznia do innego Gimnazjum z zastrzeżeniem ust. 9.
  3. Uczeń może być ukarany tylko jedną karą za jedno przewinienie.
  4. Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę rodzaj naruszenia obowiązków uczniowskich, stopień winy i dotychczasowy stosunek ucznia do obowiązków.
  5. Od każdej nałożonej, uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.
  6. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
    1. oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
    2. odwołać karę,
    3. zawiesić warunkowo wykonanie kary.
  7. Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.
  8. O zastosowanych wobec ucznia karach wychowawca klasy ma obowiązek poinformować rodziców (opiekunów prawnych) ucznia.
  9. Na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej Dyrektor Gimnazjum występuje z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego Gimnazjum, po uzyskaniu zgody dyrektora danego gimnazjum na przyjęcie i uzyskaniu zgody Kuratora Śląskiego, gdy ten:
    1. umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
    2. dopuszcza się kradzieży,
    3. wchodzi w kolizje z prawem,
    4. demoralizuje innych uczniów,
    5. permanentnie narusza postanowienia Statutu Gimnazjum.

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§76

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Regulaminy określające działalność organów Gimnazjum jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

§77

  1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
  3. Działalność Gimnazjum jest finansowana z następujących źródeł:
    1. subwencji oświatowej,
    2. dochodów własnych i darowizn gromadzonych na koncie środków specjalnych,
    3. środków Rady Rodziców.
    4. własnej działalności gospodarczej.

§78

  1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Gimnazjum jest Rada Pedagogiczna.
  2. Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały organu wymienionego w ust. 1.

§79

  1. Tekst statutu otrzymują:
    1. Rada Rodziców.
    2. Samorząd Uczniowski.
    3. Biblioteka szkolna - egzemplarz do użytku wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli.
    4. Sekretarz szkoły - egzemplarz do użytku wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli.
    5. Rada Pedagogiczna - egzemplarz do użytku nauczycieli, przechowywany w pokoju nauczycielskim.
    6. Dyrektor szkoły.

§80

  1. Wychowawcy klas zapoznają z treścią statutu:
    1. Uczniów:
      1. na godzinie do dyspozycji wychowawcy, po zatwierdzeniu statutu,
      2. na początku każdego roku szkolnego - przypomnienie najważniejszych spraw oraz informacji, gdzie znajdują się egzemplarze statutu do użytku uczniów (biblioteka, sekretariat, Samorząd Uczniowski).
    2. Rodziców:
      1. na spotkaniu poświęconym prawu wewnątrzszkolnemu, po objęciu wychowawstwa klasy,
      2. co roku na pierwszym spotkaniu - przypomnienie, co zawiera statut szkoły oraz gdzie można zapoznać się z jego treścią.

Statut wchodzi w życie z dniem 11.10.2002 r. zgodnie z uchwałą nr 4/2002 Rady Pedagogicznej Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach.

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Wojciech Włodarczyk, Gimnazjum nr 6, ul. Kołłątaja 1, 44-230 Czerwionka-Leszczyny, tel.: (32) 431 18 55, e-mail: g6.debiensko@wp.pl
Biuletyn redaguje: Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, ul. Parkowa 9, tel.: (0 32) 431 33 55, e-mail: rgim@czerwionka-leszczyny.com.pl
Data wytworzenia: 2002.10.11
Data udostępnienia: 2006.03.09 16:47:28

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: e-mail   
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Gminy i Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miejska ]
Copyright © 2003-2006 Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny