|
|
Statut Gimnazjum nr 6 Rozdział I Przepisy wstępne §l - Statut dotyczy Gimnazjum zlokalizowanego w Czerwionce-Leszczynach przy ul. Hugo Kołłątaja 1.
- Statut Gimnazjum, zwany dalej "Statutem", został opracowany na podstawie m.in.:
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 i nr 106, poz. 496, z 1997 r. i nr 162 poz. 1126, z 2000 r. nr 12, poz. 136 oraz ustawy z 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela),
- ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. nr 56 poz. 357 oraz z 1998 r. nr 106, poz. 668 i nr 162, poz. 1118) po nowelizacji dokonanej ustawą z 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela z późn. zm.,
- rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych z późn. zm.,
- rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. nr 61, poz. 624) z późn. zm.,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniającego rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego,
- innych aktów wykonawczych do ustaw, o których mowa w pkt. l i 2.,
- Uchwały nr VI/104/99 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 2.06.1999 r. w sprawie nadania statutu Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach,
- Konwencji o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526
§2 - Ilekroć w "Statucie" jest mowa o:
- ustawie o systemie oświaty - rozumie się ustawę, o której mowa w §1 ust. 2 pkt. 1,
- Karcie Nauczyciela - rozumie się ustawę, o której mowa w §1 ust. 2 pkt. 2,
- zajęciach edukacyjnych - należy przez to rozumieć zajęcia o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów,
- szkole - należy przez to rozumieć gimnazjum,
- rodzicach - należy przez to rozumieć, także prawnych opiekunów dziecka,
- nauczycielu - należy przez to rozumieć, także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły.
Rozdział II Informacje ogólne o gimnazjum §3 - Nazwa szkoły zawiera określenie: "Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach".
- Siedzibą Gimnazjum nr 6 jest budynek położony w Czerwionce-Leszczynach przy ul. Hugo Kołłątaja 1.
- Obwód Gimnazjum nr 6 stanowi dzielnica Dębieńsko.
§4 - Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w brzmieniu jak w §3 ust. 1.
- Na pieczęci jest używana nazwa "Gimnazjum nr 6 ul. H. Kołłątaja 1 44-234 Czerwionka-Leszczyny NIP 642-24-80-586".
- Na stemplu: Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach.
§5 - Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący, na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego.
- Imię Gimnazjum powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej i dydaktycznej Gimnazjum.
§6 - Organem prowadzącym szkołę jest Gmina i Miasto Czerwionka-Leszczyny.
- Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach.
- Cykl kształcenia trwa 3 lata.
Rozdział III Cele i zadania Gimnazjum §7 - Gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb środowiska o którym mowa w odrębnych przepisach, a w szczególności zapewnia uczniom:
- wprowadzanie w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie;
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
- wprowadzanie w świat kultury i sztuki;
- rozwijanie umiejętności społecznych ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie;
- sprawowanie opieki z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
- udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem dalszego kierunku kształcenia.
§8 - Szkoła realizuje zadania uwzględniające optymalne warunki rozwoju ucznia, zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i ochrony zdrowia przez prowadzenie:
- bloków przedmiotowych,
- ścieżek edukacyjnych,
- podziału oddziałów na grupy podczas zajęć,
- oddziaływania wychowawczego skierowanego na priorytety określone w programie wychowawczym szkoły,
- kół zainteresowań, kół przedmiotowych i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami,
- współpracy z rodzicami,
- równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia,
- różnorodności zajęć w każdym dniu,
- nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu.
- Szczegółowy sposób wykonywania zadań szkoły ustalony będzie w rocznym planie pracy szkoły.
§9 - Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziele tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
- Ustala się co najmniej 3 spotkania zespołu w ciągu roku szkolnego.
- Spotkania zespołu organizowane są celem realizacji następujących zadań szkoły:
- Opieka nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wychowanków.
- Ochrona wychowawcza nad działaniem wychowanka w życiu społeczności środowiskowej.
- Przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia.
- Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego.
- Kreowanie sytuacji w której uczeń aktywnie rozwija wszystkie sfery swej osobowości.
- Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
- Zaszczepienie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych, oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów lub negujących różne zachowania swoje i innych osób.
- Umożliwienie zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez atrakcyjny i nowatorski proces nauczania.
- Ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału.
§10 - Szkoła wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny.
- Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej poprzez:
- dyżury nauczycieli na korytarzach podczas przerw lekcyjnych zgodnie z ust. 7;
- opiekę świetlicy szkolnej;
- organizowanie zastępstw nauczycielskich podczas nieobecności nauczycieli na lekcjach;
- zatrudnienie w szkole specjalistów służących pomocą (pedagoga);
- funkcjonowanie gabinetu pielęgniarki szkolnej;
- zapewnienie wzmożonej opieki pedagogicznej podczas różnego rodzaju imprez szkolnych, zwłaszcza dyskotek, zawodów sportowych itp.
- Głównym obowiązkiem każdego nauczyciela jest zapewnienie dzieciom osobistego bezpieczeństwa w toku zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę.
- Nauczyciel odpowiada za życie i zdrowie ucznia:
- w klasie - nauczyciel, który prowadzi lekcję, zajęcia;
- w czasie przerw - nauczyciel, który pełni dyżur;
- w czasie wycieczek - nauczyciel-organizator wycieczki.
- W zakresie bezpieczeństwa nauczyciel prowadzący lekcje lub zajęcia pozalekcyjne zwraca uwagę na:
- bezpieczne miejsce do nauki (systematyczna kontrola sprawności i zabezpieczenia urządzeń oraz instalacji elektrycznej i grzewczej);
- dokładne instruowanie uczniów w toku zajęć o prawidłowych sposobach posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, mechanicznymi oraz narzędziami i sprzętem, przestrzeganie regulaminu pracowni komputerowej i sali gimnastycznej;
- zapoznanie uczniów z przepisami o ruchu drogowym, ochrony przeciw pożarowej i ewakuacji z budynku na wypadek pożaru lub innego niebezpieczeństwa;
- nauczyciele wychowania fizycznego przynajmniej raz w roku zapoznają się z kartami zdrowia dziecka (w obecności higienistki szkolnej).
- Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wyjść i wycieczek organizowanych przez szkołę sprawuje nauczyciel, który jest odpowiedzialny za ich organizację. Ustala się następujące zasady:
- przed wycieczką, wyjściem należy dokładnie omówić przepisy bezpieczeństwa dotyczące ostrożności na jezdniach, drogach publicznych, dworcach kolejowych, przystankach komunikacyjnych, lasach, szlakach turystycznych;
- wychowawcy winni jak najstaranniej dobierać osoby do opieki nad dziećmi spośród rodziców;
- dla pełnego bezpieczeństwa należy przestrzegać zasad określonych w regulaminie wycieczek szkolnych.
- Dla zapewnienia pełnej opieki nad uczniami w szkole funkcjonują dyżury nauczycielskie w czasie przerw między lekcyjnych. Zasady organizacyjno-porządkowe są następujące:
- plan dyżurów przygotowuje dyrektor szkoły przed rozpoczęciem roku szkolnego;
- wywiesza się go w pokoju nauczycielskim w celu ogólnego zapoznania się z nim nauczycieli;
- dyżur rozpoczyna się o godz. 745 a kończy zgodnie z tygodniowym planem zajęć, podzielony jest na dwie zmiany;
- w okresie wiosenno- jesiennym, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, w trakcie trwania dużych przerw uczniowie mogą przebywać na podwórzu szkolnym pod opieką nauczycieli wyznaczonych w harmonogramie dyżurów;
- w przypadku nieobecności nauczyciela pełniącego dyżur wyznacza się zastępstwo - zapis w księdze zastępstw;
- z dyżurów zwalnia się nauczycielki od 4 miesiąca ciąży i nauczycieli bibliotekarzy.
- Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami.
- organizując w ramach świetlicy szkolnej opiekę oraz żywienie i dożywianie;
- zapobiegając niepowodzeniom szkolnym przez indywidualizację procesu nauczania;
- organizując kontrolę higieniczną we wszystkich klasach zgodnie z kalendarzem;
- kierując na badania lekarskie i specjalistyczne;
- organizując wzmożony nadzór pedagogiczny przez wychowawcę i pedagoga szkolnego;
- kontaktując się częściej z domem rodzinnym dziecka;
- współpracując z OPS-em oraz policją w celu zorganizowania pomocy;
- udzielając doraźnych zapomóg pieniężnych z funduszu Rady Rodziców lub innych środków;
- umożliwiając indywidualny program lub tok nauki wg odrębnych przepisów.
- Szkoła zapewnia opiekę wychowawczą przez:
- powierzenie szczególnej opieki wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w danym oddziale zwanemu dalej "wychowawcą";
- dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca klasy prowadził swój oddział w ciągu całego etapu edukacyjnego (w miarę możliwości organizacyjnych i kadrowych szkoły);
- w szczególnych okolicznościach dyrektor może powierzyć jednemu nauczycielowi dwa oddziały pod warunkiem, że nauczyciel wyraża na to zgodę oraz daje gwarancję podołania obowiązkom z tego wynikającym.
§11 - W celu kształtowania i rozwoju zainteresowań uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne poprzez powołanie kół przedmiotowych, zainteresowań oraz zajęć sportowych.
- Koła te mogą być powoływane z godzin do dyspozycji dyrektora lub w zależności od środków jakimi dysponuje szkoła za zgodą organu prowadzącego.
- Organizacje kół opiniuje rada rodziców.
- Rada pedagogiczna, ustala program ich działania oraz określa ich typ i wymiar.
- Opiekun koła w programie uwzględnia cele wspomagające rozszerzenie wiedzy uczniów oraz ich zainteresowania.
- Zajęcia sportowe powinny rozszerzać i uzupełniać treści programowe obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego i pomagać w rozwijaniu uzdolnień sportowych.
- Zajęcia wymienione w ust. 1 są dostępne dla każdego ucznia.
- Formy pracy pozalekcyjnej wymienione w ust. 1 są dokumentowane pod kątem treści programu i stopnia realizacji w dzienniku zajęć pozalekcyjnych.
§12 - Dla uczniów, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych wymagają pomocy i wsparcia szkoła stosuje następujące formy opieki i pomocy.
- zajęcia wyrównawcze,
- świetlicę szkolną,
- pomoc materialną,
- współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Zajęcia wyrównawcze organizuje się dla uczniów ze środowisk niewydolnych wychowawczo oraz uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w opanowaniu obowiązujących podstaw programowych. Ilość godzin tych zajęć ustala dyrektor Gimnazjum kierując się potrzebami i opinią rady pedagogicznej oraz rady rodziców. Organizację zajęć i ich dokumentowanie ustala się zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła prowadzi świetlicę szkolną, która zapewnia opiekę pedagogiczną. Szczegółowe zadania oraz organizację świetlicy określa §60 niniejszego statutu.
- Gimnazjum prowadzi następujące formy pomocy materialnej:
- zasiłek losowy, który może być przyznany w formie pieniężnej lub materialnej.
- korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej.
- Środki na pomoc wymienioną w ust. 1 i 2 szkoła uzyskuje z budżetu państwa, gminy, darowizn lub funduszy rady rodziców i sponsorów.
§13 - W ramach działań opiekuńczych i resocjalizacyjnych Gimnazjum współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
- Zgodnie z ust. 1 szkoła zapewnia:
- bieżący kontakt z pedagogiem szkolnym,
- kontakt z OPS w celu uzyskania tam pomocy materialnej lub rzeczowej,
- opiekę medyczną zgodną z obowiązującymi przepisami,
- współpracę z sądami rodzinnymi oraz innymi organami wymiaru sprawiedliwości.
- Organizacją współdziałania z instytucjami wymienionymi w ust. 1 zajmuje się pedagog szkolny przy współudziale zespołów nauczycielskich, wychowawcy świetlicy i wychowawców klas.
- Zadaniem pedagoga jest:
- udzielanie uczniom pomocy mającej na celu wspomaganie rozwoju psychicznego oraz efektywności uczenia się,
- eliminowanie przyczyn i przejawów wszelkich zaburzeń,
- diagnozowanie środowiska ucznia,
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia umożliwianie ich zaspokojenia,
- rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
- wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
- organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły i wspieranie nauczycieli w tym zakresie,
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,
- wspieranie uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
- wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
- udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
§14 - Reprezentację rodziców w szkole tworzy Rada Rodziców oraz klasowe rady rodziców tzw. trójki klasowe.
- Rodzice i nauczyciele ściśle ze sobą współpracują w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
- Podstawową formą współpracy są bieżące kontakty wychowawców i rodziców, zebrania walne rodziców, wywiadówki, wywiady środowiskowe z udziałem wychowawcy i pedagoga szkolnego.
- Częstotliwość organizowania wywiadówek, w celu wymiany informacji nie może być mniejsza niż 4 razy w roku szkolnym. Terminy wywiadówek ustalone są w planie pracy szkoły.
- Formy współpracy o których mowa w ust. 3 uwzględniają prawo rodziców do:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole- wychowawca opracowuje w oparciu o "Program wychowawczy szkoły" i program profilaktyki, klasowy plan wychowawczy w porozumieniu z rodzicami),
- znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
- uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności w nauce,
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- udziału w wycieczkach, imprezach kulturalnych i działaniach gospodarczych,
- wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
§15 - Program wychowawczy i program profilaktyki, o których mowa w §7 ust. 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
Rozdział IV Wewnątrzszkolny system oceniania §16 - Wewnątrzszkolny system oceniania reguluje sposób rozpoznawania przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.
- Precyzuje sposób formułowania powyższego rozpoznania, o którym mowa w ust. l w postaci ocen.
- Wspomaga uczniów w planowaniu własnego rozwoju i motywuje ich do dalszej pracy.
- Dostarcza rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- Umożliwia nauczycielom doskonalenie organizacji i metod w pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§17 - Nauczyciel na pierwszej lekcji przedmiotu w danym roku szkolnym jest zobowiązany do poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Informację dotyczącą wymagań edukacyjnych i sposobów sprawdzania osiągnięć uczniów nauczyciel ma obowiązek przekazać rodzicom w trakcie spotkań z rodzicami do dnia 10 października i odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym - w planie spotkania z rodzicami, który podpisują rodzice.
- Wychowawca klasy informuje uczniów (na pierwszej w danym roku szkolnym godzinie do dyspozycji wychowawcy klasowego) i rodziców (do 10 X każdego roku szkolnego) o obowiązujących w gimnazjum zasadach oceniania zachowania i odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym - w planie spotkania z rodzicami, który podpisują rodzice.
§18 - Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu. Prace zostają rozdane uczniom, którzy przynoszą je na następną lekcję z danego przedmiotu podpisane przez jednego z rodziców lub na prośbę rodzica pracę daje się do wglądu na terenie szkoły w obecności nauczyciela.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
§19 - Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z podstaw programowych.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§20 - W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć z wychowania fizycznego.
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
§21 - Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
- pierwszy - od początku roku szkolnego do ferii zimowych,
- drugi - do ferii letnich.
- Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według skali określonej w §23 ust.1 statutu oraz ustaleniu oceny zachowania.
- Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, według skali w §25 ust. 2 statutu.
- Na tydzień przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych oraz ocenie zachowania. Powiadomienia dokonuje się w formie pisemnej w dzienniczku ucznia lub zeszycie przedmiotowym.
- Na dwa tygodnie przed końcem semestru rodzic musi być powiadomiony o przewidywanej dla ucznia ocenie niedostatecznej z przedmiotu oraz ocenie nieodpowiedniej z zachowania. Zawiadomienie ma formę pisemną potwierdzoną podpisem, a w razie niemożności osobistego kontaktu z rodzicem, listem poleconym. Za zawiadomienie rodziców odpowiedzialny jest nauczyciel przedmiotu i wychowawca klasy.
- Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z wyjątkiem klasy trzeciej.
§22 - Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy zgodnie z trybem określonym w §25 ust. 4 i 5 statutu.
§23 - Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne (semestralne) i oceny bieżące ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący - 6,
- stopień bardzo dobry - 5,
- stopień dobry - 4,
- stopień dostateczny - 3,
- stopień dopuszczający - 2,
- stopień niedostateczny -1.
- Ogólne kryteria stopni:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę wykraczającą poza materiał obowiązkowy. Systematycznie pogłębia swoją wiedzę, osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Wyróżnia się nadzwyczajną wiedzą ogólną, przedmiotową oraz wybitną inteligencją.
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- dysponuje wiedzą pozwalającą na wykonanie zadań przewidzianych w programie nauczania, jest aktywny podczas lekcji, dobrowolnie podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań.
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował materiał i umiejętności przewidziane w programie nauczania w stopniu zadowalającym, potrafi wykonać samodzielnie ćwiczenia o średnim stopniu trudności.
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności, których opanowanie jest przewidziane w programie,
- luki w opanowaniu materiału i umiejętności nie będą przeszkodą w dalszym procesie nauczania i są możliwe do uzupełnienia przez ucznia.
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiedzy i umiejętności stwarzających możliwość uzupełnienia braków podczas kontynuacji nauki na wyższym poziomie nauczania.
- skreślony
- Ocenie podlegają następujące obszary aktywności ucznia:
- wypowiedź ustna - bezpośredni kontakt nauczyciel-uczeń, śledzenie toku rozumowania i możliwość poprawy błędów;
- praca pisemna - samodzielność, umiejętność wykorzystania różnych źródeł wiedzy;
- aktywność na lekcji - błyskotliwość myślenia i śmiałość;
- praca w grupach - umiejętność współdziałania;
- rozwiązywanie problemów i zadań - logiczne myślenie;
- wyciąganie wniosków - dokonywanie analizy i syntezy;
- praca projektowa - abstrakcyjność myślenia, manualność.
- Pomiar osiągnięć uczniów określa każdy nauczyciel w zależności od specyfiki danego przedmiotu. Podstawowe narzędzia to:
- prace klasowe, które poprzedzone są lekcjami powtórzeniowymi z całości materiału obowiązującego uczniów danego przedmiotu do dnia odbycia pracy,
- sprawdziany które obejmują materiał z danego działu lub okresu, który podaje nauczyciel,
- kartkówki, które obejmują materiał przerobiony na trzech ostatnich lekcjach oraz zadane w tym czasie prace domowe,
- prace domowe,
- odpowiedzi ustne,
- ćwiczenia, doświadczenia,
- prace długoterminowe (rozprawka, referat),
- obserwacje uczniów (przygotowanie do lekcji, aktywność, praca w grupie, ćwiczenia),
- formy zawarte w przedmiotowych systemach oceniania.
- Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe, zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Dopuszcza się jeden sprawdzian lub pracę klasową w ciągu dnia.
- Jeżeli uczeń nie pisał pracy klasowej lub sprawdzianu to powinien je napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu.
- Prace klasowe ocenione na niedostateczny powinny być napisane powtórnie w przeciągu dwóch tygodni, w terminie uzgodnionym z nauczycielem, a uzyskana z nich ocena wpisywana jest jako kolejna w dzienniku.
- Informacje o terminie, formie i zakresie planowanych sprawdzianów podawane są z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Krótkie kartkówki nie muszą być zapowiedziane i nie podlegają poprawie.
- Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole trwającej ponad 7 dni.
- Nie dokonuje się bieżącej oceny ucznia w uzasadnionych trudnych sytuacjach losowych.
§24 - Wprowadza się dodatkową ocenę aktywności w postaci plusów.
- Plusy uczeń otrzymuje za:
- omówienie odrobionego typowego zadania domowego,
- samodzielne wykonanie ćwiczenia na lekcji,
- przygotowanie krzyżówek, rebusów i innych ciekawych materiałów,
- zgłaszanie się i aktywne rozwiązywanie problemów dotyczących treści nauczania,
- pracę w grupach,
- pomoc koleżeńską szkolną i pozaszkolną w zakresie treści nauczania,
- inne, wprowadzone przez nauczyciela przedmiotu i podane do wiadomości uczniów.
- Brak przygotowania do lekcji odnotowany może być w dzienniku w postaci kropki, daty lub kreski poziomej w zależności od zasady przyjętej przez nauczyciela przedmiotu.
- Brak przygotowania do lekcji obejmuje w szczególności:
- nie odrobienie zadania domowego,
- brak zeszytu, w którym należało odrobić zadanie domowe,
- brak koniecznych przyborów, stroju na wych. fiz.
- brak koniecznych materiałów do przeprowadzenia tematu lekcji (wcześniej zapowiedzianych),
- niewykonanie prostych typowych czynności w toku lekcji (nie mogą one być związane z wolnym tempem pracy ucznia),
- brak pracy w grupach,
- inne, wprowadzone przez nauczyciela przedmiotu i podane do wiadomości uczniom (np. pożyczenie i nieoddanie zeszytu na czas zajęć szkolnych),
- Otrzymanie przez ucznia trzech plusów jest równoznaczne z oceną bardzo dobrą za aktywność.
- W przypadku uzbierania więcej niż dwóch znaków określonych w ust.3 uczeń nie może otrzymać oceny bardzo dobrej śródrocznej lub końcoworocznej.
§25 - Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie.
- Dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych wg skali:
- 1 - jednorazowe negatywne zachowanie,
- 5 - jednorazowe pozytywne zachowanie,
- Kryteria oceny zachowania:
- ocena wzorowa:
- reprezentowanie szkoły w konkursach, zawodach, ;
- systematyczne uczęszczanie do szkoły, brak godzin nieusprawiedliwionych,
- wzorowy stosunek do nauki,
- chętne przyjmowanie powierzonych zadań,
- wykazywanie inicjatywy i pomysłowości w wzbogacaniu życia klasy, punktualność i zdyscyplinowanie,
- udział w zajęciach pozalekcyjnych,
- czynny udział w pracach organizacji działających na terenie szkoły, kulturalne i taktowane zachowanie się w szkole i poza nią,
- właściwy stosunek do młodszych i starszych kolegów, nauczycieli i pracowników szkoły,
- wzorowe wypełnianie obowiązków ucznia, zawartych w Regulaminie Szkoły,
- pozytywne oddziaływanie na klasę,
- ocena dobra:
- praca na miarę swoich możliwości,
- przestrzeganie Regulaminu Szkoły,
- systematyczne i punktualne przychodzenie do szkoły,
- kulturalne zwracanie się do kolegów i nauczycieli,
- wykonywanie poleceń dyrekcji i nauczycieli,
- dbałość o schludny wygląd,
- brak niedostatecznych ocen semestralnych,
- brak godzin nieusprawiedliwionych,
- ocena poprawna:
- praca poniżej swoich możliwości,
- sporadyczne łamanie postanowień zawartych w Regulaminie Szkoły,
- nieusprawiedliwione nieobecności w szkole,
- nieuzasadnione spóźnienia na zajęcia,
- brak zainteresowania życiem szkoły,
- niezamierzone uchybienia w zakresie bezpieczeństwa,
- ocena nieodpowiednia:
- nagminne łamanie postanowień Regulaminu Szkoły,
- wykroczenia przeciwko obowiązującemu prawu,
- ucieczki z lekcji,
- lekceważący stosunek do nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- nieposzanowanie mienia szkoły,
- niewłaściwe zachowanie w szkole i poza nią,
- lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,
- niewłaściwe traktowanie kolegów,
- celowe działanie zagrażające zdrowiu i życiu,
- palenie tytoniu,
- picie alkoholu,
- używanie narkotyków,
- fałszerstwo i podrabianie podpisów,
- używanie kosmetyków nie dostosowanych do swego wieku.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy uwzględniając oceny cząstkowe i opinię o uczniu innych nauczycieli, uczniów danej klasy, ocenianego ucznia, pracowników szkoły i osób spoza szkoły, mających z uczniem kontakt.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na forum klasy na siedem dni przed konferencją klasyfikacyjną.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
- Tydzień przed konferencją zatwierdzającą klasyfikację wychowawca klasy powiadamia ucznia o przewidywanej ocenie.
- Uczeń lub jego rodzice mają prawo w terminie nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym okresie złożyć do dyrektora szkoły odwołanie od tej oceny w formie pisemnej.
- Dyrektor powołuje komisję w składzie:
- dyrektor jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- pedagog jako rzecznik praw ucznia,
- przewodniczący samorządu danej klasy.
- Komisja podejmuje decyzję o utrzymaniu lub zmianie oceny po wysłuchaniu argumentów wszystkich zainteresowanych stron.
- Od ustalonej przez komisję oceny uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie trzech dni od posiedzenia komisji do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
§26 - Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stworzy uczniowi szansę uzupełniania braków w ramach zajęć wyrównawczych, indywidualnych kontaktów nauczyciela z uczniem, zorganizowania pomocy koleżeńskiej, indywidualnej pracy pod kierunkiem nauczyciela w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.
§27 - Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem, jego rodzicami, nauczycielem przedmiotu i dyrektorem szkoły.
- Egzamin klasyfikacyjny uczeń składa przed nauczycielem i wychowawcą klasy, a w wyjątkowych sytuacjach (zastrzeżenia ze strony rodziców lub nauczyciela przedmiotu) przed komisją powołaną przez dyrektora szkoły zgodnie z tryben określonym w §29 ust. 4.
- Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu ze sztuki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół. zawierający:
- skład komisji,
- termin egzaminu,
- pytania egzaminacyjne,
- wynik egzaminu,
- ocenę ustaloną przez komisję.
- Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia Pytania do egzaminu przygotowuje nauczyciel przedmiotu.
- Protokół wymieniony w ustępie 9 i 10 stanowi załącznik arkusza ocen.
§28 - Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego lub po zdaniu egzaminu poprawkowego.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. l nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
§29 - Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. W klasie trzeciej gimnazjum nie przeprowadza się egzaminu poprawkowego.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu ze sztuki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
- Nauczyciel uczący danego przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zgodnie z §29 ust. 9 i ust. 10.
- Protokół stanowi załącznik arkusza ocen.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły po uzgodnieniu z rodzicami ucznia.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu. poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te zajęcia są zgodnie ze szkolnym planem nauczania i realizowane w klasie programowo wyższej.
§30 - Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.
§31 - W trzeciej klasie gimnazjum komisja okręgowa przeprowadza egzamin obejmujący umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych, umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, zwany dalej "egzaminem gimnazjalnym".
- Egzamin gimnazjalny ma charakter obowiązkowy i przebiega zgodnie z odrębnymi przepisami.
§32 (skreślono) §33 - Egzamin gimnazjalny przeprowadza się w maju, w terminie ustalonym przez komisję okręgową wg odrębnych przepisów.
- Wynik egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie wpływa na ukończenie szkoły.
§34 do §41 (skreślono) §42 - Dyrekcja szkoły organizuje wewnątrzszkolne mierzenie jakości pracy szkoły w obszarze organizacji przebiegu kształcenia, znajomości i akceptacji WSO przez uczniów, nauczycieli i rodziców.
- W każdym roku szkolnym szkolna komisja mierzenia jakości pracy szkoły monitoruje wprowadzane zmiany i poprawki do WSO i przedstawia wnioski na konferencji podsumowującej pracę szkoły w danym roku szkolnym.
- Zmiany w WSO mogą być wprowadzone dwa razy w ciągu roku - po konferencjach podsumowujących pracę szkoły w danym półroczu uchwałą rady pedagogicznej w postaci nowelizacji statutu.
Rozdział V Organy Gimnazjum §43 - Organami Gimnazjum są:
- Dyrektor Gimnazjum,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
§44 - Zadania i kompetencje Dyrektora Gimnazjum:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Gimnazjum,
- sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym,
- powierza stanowisko społecznego wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami,
- przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom Gimnazjum,
- dysponuje środkami finansowymi, w tym środkami specjalnymi,
- opracowuje arkusz organizacyjny,
- dba o powierzone mienie,
- wydaje polecenia służbowe,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli,
- realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy "Karta Nauczyciela",
- kontroluje spełnienie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizacje obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikującego,
- reprezentuje Gimnazjum na zewnątrz,
- na podstawie ramowego planu nauczania ustala szkolny plan nauczania z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
- współpracuje z Rada Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim,
- rozstrzyga sprawy sporne i konflikty pomiędzy organami,
- przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,
- podejmuje decyzje o zawieszaniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
- prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.
- decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas gimnazjum oraz klas programowo wyższych, w tym do klas sportowych na podstawie ustaleń komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych,
- wyznacza i organizuje egzaminy klasyfikacyjne,
- zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania dokumentów, warunków przyjęć i wyników rekrutacji.
- zezwala na indywidualny tok lub program nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz wyznacza uczniowi nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.
§45 - Rada Pedagogiczna Gimnazjum jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Gimnazjum.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Posiedzenia Rady są protokołowane, uchwały o charakterze aktu prawnego są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 1/2 członków Rady.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawnienia spraw będących przedmiotem posiedzeń Rady dotyczących uczniów gimnazjum.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planu pracy Gimnazjum po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
- uchwalanie programu wychowawczego po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego,
- uchwalanie programu profilaktyki po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- uchwalanie statutu szkoły,
- uchwalanie regulaminu rady pedagogicznej,
- występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji Dyrektora.
- Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy:
- opiniowanie organizacji pracy Gimnazjum w tym zwłaszcza tygodniowego podziału godzin,
- delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora,
- opiniowanie projektu planu finansowego,
- opiniowanie propozycji Dyrektora Gimnazjum w oprawach przydziału stałych prac i zajęć,
- wykonywanie kompetencji przewidzianych dla Rady Pedagogicznej zgodnie z art. 52 ustawy o systemie oświaty,
- opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- opiniowanie propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- opiniowanie szkolnego zastawu programów nauczania,
- opiniowanie po zasięgnięciu opinii rady rodziców przydzielenia dodatkowych zajęć edukacyjnych z godzin do dyspozycji dyrektora,
- opiniowanie pracy dyrektora przy dokonywaniu oceny jego pracy,
- opiniowanie propozycji dyrektora dotyczących powołania i odwołania osoby zajmującej stanowisko społecznego zastępcy oraz inne stanowiska kierownicze w szkole,
- opiniowanie kandydata na stanowisko dyrektora po nierozstrzygniętym konkursie,
- opiniowanie indywidualnego program nauki.
- Rada pedagogiczna wyznacza przedstawiciela do zespołu oceniającego rozpatrującego wniosek odwołania od oceny pracy nauczyciela wg trybu określonego w regulaminie rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna wyłania przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Gimnazjum wg trybu określonego w regulaminie rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna występuje z wnioskiem do organu prowadzącego o nadanie imienia szkole.
§46 - W Gimnazjum działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentacje rodziców wszystkich uczniów wybranych na ogólnym zebraniu rodziców wszystkich uczniów Gimnazjum.
- Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin opracowany i zatwierdzony przez zebranie ogólne. Regulamin ustala m.in.
- kadencje, tryb, powołanie i odwoływanie Rady Rodziców,
- organy rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
- tryb podejmowania uchwał,
- zasady wydatkowania funduszy.
- Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, a w szczególności:
- opiniuje szkolny zestaw programów nauczania,
- opiniuje program wychowawczy szkoły,
- opiniuje plan pracy szkoły,
- opiniuje przydział zajęć dodatkowych i kół zainteresowań,
- opiniuje szkolny program profilaktyki.
- W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor Gimnazjum.
§47 - W Gimnazjum działa Samorząd Uczniowski - zwany dalej "Samorządem", który tworzą wszyscy uczniowie.
- Organem Samorządu jest Rada Samorządu.
- Zasady wybierania i działalności Rady określa regulamin uchwalony przez ogól uczniów w glosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Rada Samorządu jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
- Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Gimnazjum.
- Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji miedzy wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
- prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§48 (skreślono) §49 - Poszczególne organy szkoły działają w ramach swych kompetencji współpracując między sobą na rzecz rozwoju i podnoszenia jakości pracy szkoły poprzez organizację wspólnych spotkań, narad szczegółowo określanych w planach pracy organów i kalendarzu szkolnym.
- Poszczególne organy współpracują ze sobą w zakresie zapewnienia przepływu bieżącej informacji pomiędzy organami o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń: dla rodziców i uczniów na korytarzu szkolnym, dla nauczycieli w pokoju nauczycielskim, Nauczycielom przekazuje się zarządzenia, decyzje i informacje w "zeszycie zarządzeń" który wyłożony jest w pokoju nauczycielskim.
- W przypadku zaistniałych konfliktów pomiędzy organami szkoły, organ niezaangażowany pełni rolę mediatora i dąży do wyjaśnienia sprawy i jej polubownego zakończenia.
- W sekretariacie szkoły znajduje się zeszyt skarg i wniosków, w którym odnotowywane są skargi rodziców. Dyrektor szkoły odpowiada na nie pisemnie w ciągu 14 dni.
- W przypadku nie rozwiązania konfliktu między organami szkoły, zainteresowany organ może odwołać się do instancji wyższej (organu prowadzącego, sprawującego nadzór pedagogiczny, rzecznika praw dziecka).
Rozdział VI Organizacja Gimnazjum. §50 - Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§51 - Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji Gimnazjum zatwierdza organ prowadzący gimnazjum do dnia 30 maja danego roku po zatwierdzeniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§52 - Podstawową jednostką organizacyjną Gimnazjum jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 26. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla Gimnazjum.
- Uczniowie w ciągu danego roku szkolnego uczestniczą we wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania.
§53 - Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora Gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§54 - Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Między godzinami lekcyjnymi są dziesięciominutowe przerwy, za wyjątkiem przerw po czwartej i piątej lekcji, które ze względu na wydawane obiady trwają po piętnaście minut.
§55 - Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki lub bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniach w sprawie ramowych planów nauczania i w sprawie ramowego statutu publicznego Gimnazjum.
- Oddział należy dzielić na grupy w nauczaniu:
- języków obcych (grupa nie może liczyć mniej niż 12 uczniów),
- wychowania fizycznego (grupa nie może liczyć mniej niż 12 i nie więcej niż 26 uczniów, osobno dla dziewcząt i chłopców),
- informatyki i techniki (w oddziale liczącym powyżej 24 uczniów),
- W przypadkach oddziałów liczących mniej niż 25 uczniów podziału na grupy na zajęciach języków obcych oraz informatyki można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
§56 (skreślono) §57 - Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
- życzenie wyrażane jest w najprostszej pisemnej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione. Znajduje się w teczce arkuszy ocen,
- uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi w świetlicy szkolnej,
- nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy zatwierdzone przez władze kościelne;
- nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań;
- nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy;
- nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania;
- nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego;
- nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo;
- ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolnym;
- ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy;
- ocena z religii jest wystawiana wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę;
- uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych;
- Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.
§58 - Uczeń, który po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokuje ukończenia gimnazjum w normalnym trybie może być skierowany do oddziału przysposabiającego do pracy poza gimnazjum, na podstawie umowy zawartej przez dyrektora gimnazjum ze szkołą prowadzącą kształcenie zawodowe, placówką kształcenia ustawicznego oraz pracodawcą.
- Dyrektor gimnazjum po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, za zgodą rodziców kieruje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy zgodnie z ust. 1 uwzględniając opinię wydaną przez lekarza oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
§59 - Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zajęć dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Do zadań bibliotekarza należy:
- opracowanie projektu i regulaminu korzystania z biblioteki i przedłożenie dyrektorowi do zatwierdzenia,
- prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
- określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia, nauczyciela, rodzica,
- organizowanie konkursów czytelniczych,
- przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
- współpraca z nauczycielami Gimnazjum,
- prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,
- zakup i oprawa książek.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice na następujących zasadach:
- uczniowie i pracownicy szkoły mogą wypożyczać książkę na okres 2 tygodni z wyjątkiem tych pozycji, które należą do księgozbioru podręcznego i należy z nich korzystać tylko w czytelni;
- książki metodyczne, służące nauczycielowi w pracy na co dzień mogą być wypożyczone na czas trwania roku szkolnego, a w czerwcu zwracane do biblioteki;
- czytelnicy nie będący pracownikami szkoły (absolwenci, rodzice) mogą wypożyczać książkę pozostawiając rewers;
- w uzasadnionych przypadkach, jeżeli uczeń nie odda książki w określonym terminie zobowiązany jest to odpracować przy pracach porządkowych w bibliotece;
- za książkę zagubioną należy oddać taką samą albo lekturę szkolną o zbliżonej wartości.
- Organizację pracy biblioteki określa jej regulamin.
§60 - Dla uczniów, którzy przychodzą do szkoły wcześniej ze względu na czas pracy rodziców lub muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki związane z dojazdem do domu, organizuje się świetlicę szkolną.
- Do zadań świetlicy należy:
- organizowanie pomocy w nauce,
- tworzenie warunków do nauki własnej,
- przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej,
- organizowanie gier i zabaw mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy,
- ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
- stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki,
- kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,
- współdziałanie z rodzicami i nauczycielami, a w miarę potrzeby z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji,
- organizowanie konkursów szkolnych.
- Świetlica jest czynna w godzinach ustalonych przez Dyrektora z uwzględnieniem potrzeb szkoły i dojazdu. Czas pracy świetlicy może ulec zmianie w ciągu roku o ile zajdzie taka potrzeba.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy nie powinna przekraczać 25 uczniów.
- Przy świetlicy szkolnej działa stołówka szkolna, w której wydawane są dla uczniów obiady.
- Szczegółową organizację świetlicy określa jej regulamin.
§61 - Dla realizacji celów statutowych Gimnazjum posiada następującą bazę:
- odpowiednią ilość sal dydaktycznych,
- salę gimnastyczną z zapleczem,
- boisko sportowe,
- pomieszczenia biblioteczne i świetlicowe,
- sekretariat,
- gabinet dla dyrektora,
- gabinet pielęgniarki szkolnej,
- gabinet pedagoga.
Rozdział VII Nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum §62 - W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
- W Gimnazjum tworzy się stanowiska obsługi.
- Szczegółowy zakres czynności zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
- Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko sekretarza szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje Dyrektor.
§63 - Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
- Do obowiązków nauczycieli należy:
- systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
- uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,
- przestrzeganie zapisów statutowych,
- zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
- usuwanie drobnych usterek, względnie zgłaszanie Dyrektorowi ich występowanie,
- w pracowniach o zwiększonym ryzyku egzekwowanie przestrzegania regulaminów,
- w salach gimnastycznych i na boisku sportowym używanie tylko sprawnego sprzętu,
- na każdej lekcji kontrolowanie obecności uczniów,
- pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem,
- przygotowanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
- dbanie o poprawność językowa,
- stosowanie zasad zgodnie z przyjętymi,
- podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych,
- służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym prace pedagogiczna,
- wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt,
- aktywne uczestniczenie w szkoleniach i posiedzeniach Rad Pedagogicznych,
- stosowanie nowatorskich metod pracy i programu nauczania,
- wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych,
- wnioskuje o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki.
§64 - Nauczyciele uczący w szkole tworzą doraźne oraz klasowe zespoły nauczycielskie.
- Pracą zespołu doraźnego kieruje powołany przez Dyrektora Gimnazjum kierownik zespołu, a w przypadku zespołu klasowego - wychowawca klasy.
- Zespół doraźny tworzony jest na wniosek rady pedagogicznej lub zarządzeniem dyrektora szkoły, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. Do zadań zespołu należy m.in.:
- opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- korelowanie treści programowych przedmiotów i ścieżek edukacyjnych w praktyce realizacyjnej,
- porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i organizacji czasu wolnego uczniów,
- dzielenie się wiedzą uzyskaną na kursach metodycznych i doskonalących,
- podejmowanie wspólnych działań z rodzicami dla optymalnego rozwoju uczniów,
- Do zadań klasowych zespołów nauczycielskich należy:
- wybór programów nauczania,
- opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć,
- uzgadnianie tygodniowego łącznego obciążenia pracą domową ucznia,
- wnioskowanie i opiniowanie rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w trzyletnim cyklu kształcenia,
- opiniowanie ocen zachowania uczniów proponowanych przez wychowawcę klasy.
- ustalanie indywidualnego programu i toku nauczania,
- zapoznawanie się z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz realizowanie jej zaleceń.
§65 - Dyrektor Gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".
- Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonego mu oddziału do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy Gimnazjum, chyba, że Rada Rodziców złoży uzasadniony wniosek do Dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
- Zmiana wychowawcy klasy może nastąpić na wniosek rodziców, Rady Pedagogicznej lub dyrektora szkoły.
- Decyzję o zmianie wychowawcy klasy podejmuje dyrektor szkoły po przeprowadzeniu rozmowy wszystkich zainteresowanych stron. W przypadku polubownego rozwiązania sprawy, odstępuje się od dalszych czynności administracyjnych określonych w §67.
§66 - Zadaniem. wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami danego oddziału Gimnazjum, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
- przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. l winien:
- zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
- opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy, uwzględniający wychowanie pro rodzinne,
- utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
- współpracować z rodzicami włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
- współpracować z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
- dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
- udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itd.,
- kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
- utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,
- systematycznie organizować zebrania z rodzicami w celu informowania o wynikach nauczania i zachowaniu uczniów.
- Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
§67 - Wniosek dotyczący zmiany wychowawcy klasy wymaga udokumentowania, naruszania przez wychowawcę klasy zasad etyki nauczycielskiej lub niespełnienia swych obowiązków.
- Opinię podejmuje Rada Pedagogiczna przez głosowanie zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
- W przypadku, gdy wychowawca nie zgadza się z proponowaną zmianą (po rozmowie z Dyrektorem) Dyrektor zwołuje zebranie ogólne rodziców danej klasy, przy udziale co najmniej 75% stanu klasy.
- Klasa głosami 2/3 "za wnioskiem", może postawić wniosek o odwołanie wychowawcy klasy po umotywowaniu konkretnych zarzutów o zaniedbaniu w pracy wychowawczej (jedno dziecko z klasy reprezentuje jeden rodzic, względnie jedna osoba).
- zebranie w sprawie odwołania wychowawcy klasy może zwołać rada klasy (trójka klasowa), przedstawiając Dyrektorowi szkoły pisemny wniosek o odwołanie wychowawcy klasy z pełnym uzasadnieniem;
- Dyrektor szkoły w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku zwołuje zebranie ogólne rodziców klasy;
- Dyrektor szkoły po otrzymaniu wniosku o odwołanie wychowawcy klasy zapoznaje wychowawcę z przyczyną odwołania;
- wychowawca składa pisemne wyjaśnienie do Dyrektora szkoły z ustosunkowaniem się do postawionych mu zarzutów;
- wychowawca klasy ma prawo ustosunkować się do przedstawionych mu zarzutów na zebraniu ogólnym rodziców klasy;
- głosowanie nad wnioskiem rady klasy (trójka klasowa) o odwołanie wychowawcy klasy odbywa się w trybie głosowania jawnego z udziałem Dyrektora szkoły.
- Ostateczną decyzję o odwołaniu wychowawcy klasy podejmuje Dyrektor szkoły.
- Od decyzji o odwołaniu nauczyciela z funkcji wychowawczej nauczycielowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty otrzymania odwołania.
- W takim przypadku dyrektor powołuje komisję do rozpatrzenia odwołania, w skład której wchodzą po jednym przedstawicielu z:Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, związku zawodowego, który reprezentuje nauczyciela.
- Decyzja komisji jest ostateczna.
- W uzasadnionych sytuacjach wychowawca ma prawo wnioskować do Dyrektora szkoły o zwolnienie go z pełnionej funkcji.
- Dyrektor szkoły po rozpoznaniu sytuacji podejmuje decyzję nie później niż po upływie 14 dni decyzja Dyrektora jest ostateczna.
§68 - Stałą pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Gimnazjum zajmuje się pedagog szkolny.
- Zadania pedagoga szkolnego określają odrębne przepisy.
- Swoje zadania pedagog szkolny realizuje:
- we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami, higienistką szkolną, organami szkoły i innymi instytucjami pozaszkolnymi,
- we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem i instytucjami wspierającymi rozwój dziecka,
- w zakresie problemów zdrowotnych i społecznych poprzez współpracę z pielęgniarką szkolną,
- w trudnych sytuacjach materialnych rodziny dziecka, poprzez współpracę z opieką społeczną.
- Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga szkolnego określa przydział czynności opracowany przez Dyrektora Gimnazjum.
§69 - Stałą opiekę zdrowotną nad uczniami w szkole (w siedzibie szkoły) sprawuje zgodnie ze swoimi uprawnieniami zawodowymi higienistka szkolna.
- Szczegółowy zakres zadań higienistki szkolnej określa Dyrektor Gimnazjum.
Rozdział IX Uczniowie Gimnazjum §70 - Do klasy pierwszej Gimnazjum przyjmuje się:
- z urzędu - absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie Gimnazjum na podstawie zgłoszenia rodziców (opiekunów prawnych),
- na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - absolwentów sześcioletnich szkól podstawowych zamieszkałych poza obwodem danego Gimnazjum, w przypadku, gdy Gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami.
- W przypadku większej liczby kandydatów spoza obwodu Gimnazjum, listę przyjętych ustala się na podstawie liczby punktów możliwych do uzyskania z sumy ocen z następujących przedmiotów: język polski, język obcy, matematyka, fizyka, chemia, historia, geografia, biologia, i punktów ze sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej na podstawie zaświadczenia o szczególnych wynikach sprawdzianu. W przypadku równej ilości punktów decydują inne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.
- Decyzję o przyjęciu ucznia do Gimnazjum spoza obwodu szkolnego ustalonego przez Radę Gminy i Miasta podejmuje Dyrektor, który jednocześnie powiadamia o tym fakcie dyrektora Gimnazjum, w którym obwodzie mieszka przyjęty uczeń.
- Kryteria wymienione w ust. 2 podaje się do wiadomości kandydatom nie później niż na 6 miesięcy przed terminem rekrutacji na tablicy ogłoszeń w Gimnazjum.
- Kandydaci do klasy sportowej przyjmowani są na warunkach określonych w ust.1 oraz powinni posiadać:
- bardzo dobry stan zdrowia potwierdzony zaświadczeniem lekarskim,
- zaliczenie ustalonych przez szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną lub trenera albo instruktora prowadzącego zajęcia sportowe prób sprawności fizycznej,
- pisemną zgodę rodziców.
- W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy sportowej (na semestr pierwszy), dyrektor powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną i określa zadania członków komisji.
- W skład szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej wchodzi dyrektor gimnazjum, jako przewodniczący oraz dwóch nauczycieli wychowania fizycznego uczących w szkole, jako członkowie. O wynikach prac komisji uczniowie zostają powiadomieni pisemnie listem poleconym do 30 kwietnia danego roku, w którym odbywa się rekrutacja.
- Dyrektor szkoły może odstąpić od powołania komisji, o której mowa w ust. 6, jeżeli liczba kandydatów ubiegających się o przyjęcie do klasy jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła.
§71 - Uczeń Gimnazjum ma prawo do:
- uzyskania informacji nt. zakresu wymagań oraz metod nauczania,
- posiadania pełnej wiedzy nt. kryteriów ocen z przedmiotów i z zachowania,
- korzystania z zasad dotyczących sprawdzenia wiedzy i umiejętności,
- tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
- poszanowania swej godności,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
- korzystania z pomocy doraźnej,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- noszenia emblematu szkoły,
- nietykalności osobistej,
- bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
- korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
- reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
- W Gimnazjum są przestrzegane prawa zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka, a w szczególności:
- prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach dotyczących dziecka, W tym celu dziecko będzie miało zapewnioną możliwość wypowiadania się w każdym postępowaniu sądowym i administracyjnym, dotyczącym dziecka, bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawiciela bądź odpowiedniego organu,
- prawo do swobodnej wypowiedzi; prawo to ma zawierać swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei wszelkiego rodzaju, bez względu na granice, w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub z wykorzystaniem każdego innego środka przekazu według wyboru dziecka.
Wykonywanie tego prawa może podlegać pewnym ograniczeniom, lecz tylko takim, które są przewidziane przez prawo i które są konieczne: dla poszanowania praw lub reputacji innych osób albo do ochrony bezpieczeństwa narodowego lub porządku publicznego, bądź zdrowia albo moralności społecznej, - prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania. Swoboda wyrażania wyznawanej religii lub przekonań może podlegać tylko takim ograniczeniom, które są przewidziane prawem i są konieczne do ochrony bezpieczeństwa narodowego i porządku publicznego, zdrowia lub moralności społecznej bądź podstawowych praw i wolności innych osób,
- prawa do swobodnego zrzeszania się oraz wolności pokojowych zgromadzeń.
Na wykonywanie tych praw nie mogą być nakładane jakiekolwiek ograniczenia, z wyjątkiem tych, które są zgodne z prawem i które są konieczne w społeczeństwie demokratycznym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa narodowego, porządku publicznego, ochrony zdrowia bądź moralności społecznej lub ochrony praw i wolności innych osób. - żadne dziecko nie będzie podlegało arbitralnej lub bezprawnej ingerencji w sferę jego życia prywatnego, rodzinnego lub domowego czy w korespondencję ani bezprawnym zamachom na jego honor i reputację. Dziecko ma prawo do ochrony prawnej przeciwko tego rodzaju ingerencji lub zamachom.
- W przypadku naruszenia praw dziecka lub ucznia, uczeń lub jego rodzice mają prawo złożenia skargi pisemnie na ręce dyrektora szkoły.
- Dyrektor jest zobowiązany udzielić odpowiedzi pisemnie w ciągu 14 dni od otrzymania skargi. W przypadku niezadawalającej odpowiedzi, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się do Rzecznika Praw Dziecka.
§72 - Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,
- dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
- wystrzegania się szkodliwych nałogów,
- naprawy wyrządzonych szkód materialnych,
- przestrzegania zasad kultury współżycia,
- dbania o honor i tradycje Gimnazjum,
- podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Gimnazjum, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
- zachowania w sprawach spornych trybu określonego w §48 o ile brak jest możliwości polubownego rozwiązania problemu,
- okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy.
§73 - W szkole dla uczniów przewiduje się nagrody za wyniki w nauce, osiągnięcia międzyszkolne i właściwą postawę uczniowską, zaś za rażące zaniedbywanie lub lekceważenie obowiązków szkolnych oraz przejawiania zachowań niegodnych ucznia - kary.
- Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowanej karze na zebraniu klasowym, przez kontakty indywidualne lub telefonicznie.
- Rodzice mają prawo złożenia odwołania w ciągu 14 dni od daty zastosowania kary pisemnie na ręce dyrektora szkoły.
- Dyrektor jest zobowiązany udzielić odpowiedzi pisemnie w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
- Kary stosowane wobec uczniów nie mogą naruszać godności i nietykalności osobistej ucznia.
§74 - Uczeń Gimnazjum może otrzymywać nagrody i wyróżnienia.
- Nagrody przyznaje Dyrektor Gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego lub Rady Rodziców, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów Gimnazjum:
- pochwała wychowawcy na forum klasy,
- pochwała na apelu szkolnym,
- pochwała na zebraniu rodziców,
- dyplom i nagroda książkowa,
- wpis do kroniki szkolnej,
- list pochwalny do rodziców,
- nagroda rzeczowa.
- Nagrody wymienione w ust.3 przyznaje się za:
- wzorowe wypełnianie powierzonych funkcji,
- twórcze opracowanie określonego tematu,
- osiągnięcie wyróżniającego wyniku w olimpiadzie wiedzy, turnieju, konkursie,
- osiągnięcie wyróżniającego wyniku w igrzyskach sportowych,
- za wzorową frekwencję,
- za rzetelną naukę i pracę społeczną na rzecz szkoły,
- za inne osiągnięcia przynoszące zaszczyt gimnazjum i rodzicom,
- Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Radę Rodziców Gimnazjum.
§75 - Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu Gimnazjum, lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych, a także za naruszenie porządku szkolnego uczeń może być ukarany.
- Ustala się następujące kary:
- upomnienie wychowawcy wobec klasy,
- upomnienie ustne Dyrektora,
- upomnienie Dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
- ustne lub pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
- zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
- przeniesienie ucznia do równoległej klasy,
- przeniesienie ucznia do innego Gimnazjum z zastrzeżeniem ust. 9.
- Uczeń może być ukarany tylko jedną karą za jedno przewinienie.
- Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę rodzaj naruszenia obowiązków uczniowskich, stopień winy i dotychczasowy stosunek ucznia do obowiązków.
- Od każdej nałożonej, uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.
- Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
- oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
- odwołać karę,
- zawiesić warunkowo wykonanie kary.
- Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.
- O zastosowanych wobec ucznia karach wychowawca klasy ma obowiązek poinformować rodziców (opiekunów prawnych) ucznia.
- Na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej Dyrektor Gimnazjum występuje z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego Gimnazjum, po uzyskaniu zgody dyrektora danego gimnazjum na przyjęcie i uzyskaniu zgody Kuratora Śląskiego, gdy ten:
- umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
- dopuszcza się kradzieży,
- wchodzi w kolizje z prawem,
- demoralizuje innych uczniów,
- permanentnie narusza postanowienia Statutu Gimnazjum.
Rozdział X Postanowienia końcowe §76 - Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Regulaminy określające działalność organów Gimnazjum jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
§77 - Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
- Działalność Gimnazjum jest finansowana z następujących źródeł:
- subwencji oświatowej,
- dochodów własnych i darowizn gromadzonych na koncie środków specjalnych,
- środków Rady Rodziców.
- własnej działalności gospodarczej.
§78 - Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Gimnazjum jest Rada Pedagogiczna.
- Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały organu wymienionego w ust. 1.
§79 - Tekst statutu otrzymują:
- Rada Rodziców.
- Samorząd Uczniowski.
- Biblioteka szkolna - egzemplarz do użytku wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Sekretarz szkoły - egzemplarz do użytku wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Rada Pedagogiczna - egzemplarz do użytku nauczycieli, przechowywany w pokoju nauczycielskim.
- Dyrektor szkoły.
§80 - Wychowawcy klas zapoznają z treścią statutu:
- Uczniów:
- na godzinie do dyspozycji wychowawcy, po zatwierdzeniu statutu,
- na początku każdego roku szkolnego - przypomnienie najważniejszych spraw oraz informacji, gdzie znajdują się egzemplarze statutu do użytku uczniów (biblioteka, sekretariat, Samorząd Uczniowski).
- Rodziców:
- na spotkaniu poświęconym prawu wewnątrzszkolnemu, po objęciu wychowawstwa klasy,
- co roku na pierwszym spotkaniu - przypomnienie, co zawiera statut szkoły oraz gdzie można zapoznać się z jego treścią.
Statut wchodzi w życie z dniem 11.10.2002 r. zgodnie z uchwałą nr 4/2002 Rady Pedagogicznej Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach.
|