Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny
Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny
Strona główna Gmina Urząd Gminy i Miasta
Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miejska
Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny Uchwały Rady Miejskiej z 2003 roku
Szukanie w serwisie
Deklaracje majątkowe radnych
Komisje Rady Miejskiej
Kluby radnych
Plany i programy
Uchwały Rady Miejskiej z 2007 roku
Sprawozdania

Uchwała nr XIII/85/2003 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 24.10.2003 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny

Na podstawie art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), art. 4 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. nr 132 poz. 622 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rybniku, na wniosek burmistrza gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny, Rada Miejska w Czerwionce-Leszczynach postanawia:

§1

Przyjmuje się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny o treści zawartej w tej uchwale.

§2

Szczegółowe zasady obowiązują:

  1. właścicieli nieruchomości,
  2. kierowników budów,
  3. jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
  4. wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy,
  5. zarządcę (zarząd) dróg publicznych.

§3

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości:

  1. Obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości jest utrzymanie w należytym stanie sanitarnym i porządkowym całej posesji, a w szczególności urządzeń służących do czasowego gromadzenia odpadów.
  2. Właściciel nieruchomości (w tym gospodarstwa rolnego) zobowiązany jest do wyznaczenia miejsca (miejsc) czasowego gromadzenia odpadów komunalnych pochodzących z tej nieruchomości odpowiadającego normom budowlanym i sanitarnym (utwardzonego, estetycznego, łatwo dostępnego).
  3. Właściciele nieruchomości powinni wstępnie segregować odpady komunalne pochodzące z nieruchomości, wyodrębniając szkło, metale, tworzywa sztuczne i papiery, gromadzonych w specjalnie oznaczonych workach, lub w innych pojemnikach. Ich odbiór będzie odbywał się na zasadach określonych z przedsiębiorcą, nie rzadziej niż 1 raz na miesiąc.
  4. Właściciel nieruchomości posiadający bezodpływowe zbiorniki zobowiązany jest do dokonywania przeglądów szczelności tych urządzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  5. Właściciel nieruchomości, wzdłuż której przebiega chodnik, obowiązany jest do uprzątnięcia tego chodnika ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń.
  6. Właściciel nieruchomości graniczącej z terenem zielonym pomiędzy pasem drogowym a granicą posesji, zobowiązany jest do właściwego utrzymania pasa zieleni, tj. do koszenia i utrzymania czystości za wyjątkiem terenu należącego do pasa drogowego.
  7. Zabrania się gromadzenia i przetrzymywania na terenie nieruchomości przedmiotów niebezpiecznych dla zdrowia, życia i otoczenia, stanowiących zagrożenie pożarowe i sanitarne oraz ich usuwania przez porzucenie, w tym: odpadów wielkogabarytowych, zużytych urządzeń gospodarstwa domowego i baterii.
  8. Obowiązki właścicieli nieruchomości przy postępowaniu z odpadami niebezpiecznymi określają odrębne przepisy.
  9. Zabrania się bezwzględnie:
    1. wylewania nieczystości ciekłych oraz wywożenia i wysypywania odpadów komunalnych w miejscach do tego nie przeznaczonych, (głównie drogi),
    2. zakopywania (dołowania) odpadów komunalnych,
    3. wykorzystywania nieczynnych studni przydomowych do gromadzenia odpadów komunalnych.
  10. Nakłada się na zarządców (administratorów) budynków wielorodzinnych obowiązek dbania o stan sanitarno-techniczny placów zabaw, oraz całkowitą wymianę piasku w piaskownicach co najmniej jeden raz w roku (na wiosnę).
  11. Nieruchomość powinna być okresowo porządkowana - w szczególności poprzez:
    1. zebranie gałęzi i liści,
    2. skoszenie trawy i chwastów z zastrzeżeniem odrębnych przepisów dot. ochrony gruntów rolnych,
    3. zebranie papierów, opakowań szklanych lub plastikowych oraz innych tego typu rzeczy czy też substancji.

§4

Rodzaje urządzeń przeznaczonych do czasowego gromadzenia odpadów komunalnych, zasady ich rozmieszczenia oraz częstotliwość, zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych:

  1. Odpady komunalne mogą być czasowo gromadzone na terenie nieruchomości, wyłącznie w znormalizowanych kontenerach bądź pojemnikach oraz w workach z nadrukiem specjalnym, a na chodnikach i drogach publicznych- w koszach ulicznych. W innych urządzeniach odpady komunalne mogą być czasowo gromadzone jedynie podczas wywozu odpadów wielkogabarytowych (tzw. "wystawki"), ogłoszonej przez przedsiębiorcę lub Burmistrza Gminy i Miasta.
  2. Urządzenia do czasowego gromadzenia odpadów komunalnych mogą być umieszczane wyłącznie w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla właścicieli, jak i pracowników przedsiębiorcy, przy czym nie mogą być przyczyną nadmiernych utrudnień i niedogodności dla sąsiadów, użytkowników dróg i obiektów użyteczności publicznej.
  3. Urządzenia do czasowego gromadzenia odpadów powinny być ustawione w obrębie nieruchomości w sposób umożliwiający łatwy dojazd i dostęp w celu bezpiecznego ich opróżnienia, pozwalający na utrzymanie otoczenia w należytym stanie sanitarnym i porządkowym. Za utrzymanie czystości miejsca czasowego gromadzenia odpadów odpowiedzialny jest właściciel nieruchomości, a za miejsce załadunku odpadów - przedsiębiorca wykonujący usługi.
  4. Mycie i dezynfekcja urządzeń do czasowego gromadzenia odpadów należy do obowiązków odpowiednio: właściciela nieruchomości lub przedsiębiorcy wykonującego usuwanie odpadów - w zależności od zapisów umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy właścicielem, a przedsiębiorcą.
  5. Właściciel każdej nieruchomości, na której znajdują się zbiorniki bezodpływowe, jest obowiązany do systematycznego usuwania nieczystości ciekłych zgromadzonych w tychże zbiornikach, dokonywanego przez przedsiębiorców stosownie do potrzeb.

§5

Częstotliwość i zasady usuwania odpadów komunalnych.

  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego usuwania nagromadzonych odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych , których dokonywać będą przedsiębiorcy.
  2. Częstotliwość usuwania powyższych odpadów i nieczystości zależna jest od rodzaju nieruchomości (budynki mieszkalne, usługowe, handlowe) przy czym jako podstawę ustalenia ilości pojemników na odpady komunalne mieszane przyjmuje się wskaźnik nagromadzenia odpadów dla mieszkańców równy 0,5 m3/osobę/rok, a dla lokali użytkowych równy 15 m3/100 m2/rok.
  3. Minimalną częstotliwość wywozu odpadów ustala się jeden raz na miesiąc w ilości wynikającej z zapisanego w ust. 2 wskaźnika nagromadzenia odpadów komunalnych dla mieszkańca.
  4. Minimalną częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ustala się na jeden raz na 6 miesięcy. Dla budynków wielomieszkaniowych ustala się częstotliwość wywozu odpadów komunalnych co najmniej jeden raz na tydzień.
  5. Wysokość opłat za świadczone usługi będzie ustalona w umowie pomiędzy właścicielami lub administratorami nieruchomości a przedsiębiorcą z uwzględnieniem segregacyjnej zbiórki odpadów.
  6. Usuwania odpadów i nieczystości ciekłych należy dokonać na każde żądanie administratora, organów kontrolnych i w sytuacjach awaryjnych.
  7. Rozmieszczenie pojemników przy drogach publicznych oraz na terenach przeznaczonych do użytku publicznego takich jak:
    • parki,
    • zieleńce,
    • place targowe,
    • targowiska,
    • przystanki i dworce komunikacji

    winny być uzgodnione z administratorami z uwzględnieniem natężenia ruchu.

  8. Organizatorzy imprez oraz widowisk okazjonalnych są zobowiązani do zawarcia umowy na usuwanie odpadów z przedsiębiorcą.
  9. Odpady komunalne mogą być usuwane tylko do miejsc unieszkodliwiania odpadów, które zobowiązane są zapewnić przedsiębiorcy.
  10. Przedsiębiorcy zobowiązani są do organizowania co najmniej jeden raz w roku zbiórki odpadów komunalnych wielkogabarytowych.
  11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do przechowywania i okazywania organom porządkowym umów zawartych z przedsiębiorcami oraz dowodów płacenia za takie usługi.

§6

Zasady i sposób przeprowadzania deratyzacji na terenie gminy i miasta:

  1. Nieruchomości i zlokalizowane na nich obiekty, które należą do osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą , jednostek organizacyjnych nieprowadzących działalności gospodarczej, właścicieli budynków wielorodzinnych, urzędów organów administracyjnych, zakładów opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkół, placówek w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówek kulturalno-oświatowych, należy objąć obowiązkową deratyzacją, przeprowadzaną z częstotliwością co najmniej jeden raz w roku oraz każdorazowo na wniosek lub polecenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
  2. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na terenach nieruchomości wymienionych w ust. 1 spoczywa na właścicielach tych nieruchomości.
  3. Na żądanie burmistrza lub osób przez niego upoważnionych zobowiązuje się właścicieli nieruchomości wymienionych w ust. 2, do przedstawienia pisemnego sprawozdania z przeprowadzonej deratyzacji.
  4. Deratyzację winny dokonywać specjalistyczne jednostki posiadające odpowiednie pozwolenia i środki do jej wykonywania.

§7

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w granicach administracyjnych gminy i miasta.

  1. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach osiedli z budynkami wielomieszkaniowymi.
  2. Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich, pod warunkiem, że:
    1. zwierzęta gospodarskie są zabezpieczone przed opuszczeniem nieruchomości,
    2. właściciel zwierzęcia gospodarskiego, które zanieczyściło ulicę, chodnik bądź inne miejsce użyteczności publicznej, obowiązany jest do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczenia.

§8

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe.

  1. Zabrania się właścicielom zwierząt domowych wypuszczania ich bez dozoru poza teren nieruchomości, a w budownictwie wielorodzinnym poza obręb własnego mieszkania.
  2. W miejscach publicznych, każdy pies musi być prowadzony na smyczy a psy ras uznanych ustawowo za agresywne winny mieć założony kaganiec.
  3. Jeżeli zwierzę domowe zanieczyści miejsce publiczne, obowiązkiem właściciela jest niezwłoczne uprzątnięcie tego zanieczyszczenia.
  4. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych na tereny przeznaczone na place zabaw i piaskownice dla dzieci.
  5. Właściciel psa winien dysponować aktualnym zaświadczeniem o szczepieniu psa przeciwko wściekliźnie.
  6. W budynkach komunalnych wprowadza się zakaz utrzymywania przez najemcę lokalu mieszkalnego i osoby z nim zamieszkujące, więcej niż dwóch zwierząt domowych, które wymagają wyprowadzania.
  7. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych, zobowiązani są do przestrzegania regulaminów porządkowych ustalonych przez administracje osiedli mieszkaniowych.
  8. W innych przypadkach należy uzyskać stosowne zezwolenie u zarządcy lub administratora domu.

§9

Zasady utrzymania terenów zielonych.

  1. Za utrzymanie czystości na terenach zieleni odpowiedzialni są właściciele tych terenów, a za utrzymanie czystości na komunalnych terenach zieleni - gmina.
  2. Odpady z terenów zieleni winny być usuwane z częstotliwością co najmniej jeden raz w ciągu tygodnia.
  3. Przycinanie drzew na terenach zieleni mogą dokonywać wyłącznie osoby odpowiednio przeszkolone w tym zakresie.

§10

Przepisy kontrolne:

Do kontroli prawidłowości realizacji postanowień niniejszej uchwały uprawnieni są: Straż Miejska oraz osoby posiadające upoważnienie burmistrza gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny.

§11

Przepisy przejściowe i końcowe.

Usuwanie odpadów może odbywać się na dotychczasowych zasadach do 31 grudnia 2003 r.

§12

Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny.

§13

Traci moc uchwala nr VI/51/97 z dnia 27 czerwca 1997 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny.

§14

  1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z wyjątkiem zapisów §4 ust. 5 niniejszej uchwały, które to przepisy wchodzą w życie od dnia 01 stycznia 2004 roku, a do tego czasu w tym zakresie obowiązują zapisy §6 ust. 3 załącznika do uchwały Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach, o której mowa wyżej w §13.
  2. Uchwała podlega podaniu do wiadomości w gazecie lokalnej "Kurier" oraz na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.

Powrót do pozostałych uchwał

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Kazimiera Gorzawska, Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, ul. Parkowa 9, pok. nr 9, 44-230 Czerwionka-Leszczyny, tel.: (32) 431 27 96 w. 35, e-mail: br@czerwionka-leszczyny.com.pl
Biuletyn redaguje: Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, ul. Parkowa 9, tel.: (0 32) 431 33 55, e-mail: rgim@czerwionka-leszczyny.com.pl
Data wytworzenia: 2003.10.24
Data udostępnienia: 2006.03.09 16:31:05
Liczba odwiedzin strony: 1391 (ostatnie odwiedziny 2024.03.28 07:06:25)

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: e-mail   
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Gminy i Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miejska ]
Copyright © 2003-2006 Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny